RTV Teorija i praksa

„Nemam ništa protiv toga da plaćam svoje zakonske obflveze“ kaže Slavko Tomić, vlasnik „Video-kluba CT" u Beogradu; „međutim, moraće da se pojavi neko ko će zastupati vlasnike, tj. ko će kupiti prava za video-distribuciju u Jugoslaviji“! Neki drugi vlasnici i poznavaoci, međutim, smatraju da bi plaćanje autorskih prava „übilo biznis“, ili ga znatno redukovalo. Otkupom filmskih prava za Jugoslaviju bavi se isključivo „Jugoslavija film“, poslovno udruženje distributerskih preduzeća. U ~Jugoslavij_a-filmu“ smatraju da je budućnost videa u Jugoslaviji stvar kinematografije u celini, a ne privatnika. Ističu da se iznajmljivanjem video-kaseta može baviti samo onaj kome to zakon dozvoljava i dodaju da se na repertoaru video-klubova često nalaze i om filmovi koji su od strane Programskog saveta ~Jugoslavija-fiima“ ocenjeni kao neprihvatiljvi za prikazivanje u Jugoslaviji (na primer Divlje guske itd.). U intervjuima sa vlasnicima video-klubova dobijen je odgovor da oni nemaju ništa protiv toga da kasete nabavljaju preko ~Jugoslavija-filma“ ili čak da ih kupuju i u robnim kućama. Oni su, inače, bili vrlo fleksibilni, prihvatali su i sami predlagali čak i različite modele vlastitog samoupravnog organizovanja i društvene kontrole i kombinacije povezivanja sa društvenim sektorom i institucijama. Ukoliko se u ovom pravcu i okviru ne nađe neko rešenje i ostane samo pri zakonskoj odredbi koja od 31. XII 1985. godine zabranjuje presnimavanje video-kaseta, nastaće još teža situacija. Nemoguće je, naime, poverovati da će ovako razvijen video-biznis stati. Samo će, u stvari, biti potisnut u još dublje ~podzemlje“. Procvetaće divlji klubovi sa neprofesionalnom opremom, povećaće se tražnja originalnih i praznih kaseta u inostranstvu, stvoriće se još veći haos, nesigurnost, i u ukupnom ishodu višestruka i nesumnjiva šteta za društvo u celini. Prema tome, neophodne su hitne prelazne pravne i druge mere, a zatim trajna rešenja u skladu sa karakterom i prirodom društveno-ekonomskog i političkog sistema, i značajem i perspektivom video-komumciranja. 203