RTV Teorija i praksa

рге svega da omogući bolji kvalitet zvuka snimljenog na traku ili ploču. a takođe i duži život snimaka i uređaja. Teorijske osnove Impulsne kodne moduladje (PCM) razrađene za ekonomičan prenos informacija kao i brz razvoj računske tehnologije, stvorili su i uslove za digitalnu obradu audio-signala i tako izvršile revoluciju u oblasti tonskog snimanja i celokupne tonske tehnike. Analogni audio-signal je kontinualan, pa je postupkom Impulsne kodne modulacije moguče ovakav signal verno prikazati nizom brojeva. Trenutna vrednost kontinualnog signala može u svakom trenutku imati bilo koju vrednost, pa u digitalnoj formi uzorci kontinualnog signala, uzeti u određenim vremenskim intervalima, mogu se prikazati konačnim skupom brojeva u binarnoj formi upotrebom samo dva znaka (simbolično 1 i 0). Postupak kojim se analogni audio-signal prevodi u digitalnu formu naziva se analogno-digitalna konverzija. Prema tome, zadatak konvertora je da kontinualni signal pretvori u niz brojeva predstavljen povorkom impulsa. Ovi impulsi se „upisuju” (snimaju) na digitalni magnetofon ili ploču. U postupku slušanja potrebno je izvršiti povratak u analogni sistem, odnosno digitalno-analognu konverziju. Najkritičnija operacija je konverzija signala iz analognog u digitalni sistem, ali su i tu svi tehnički problemi rešeni, a i dalje se usavršavaju. Poznati svetski proizvođači audio-opreme utrkuju se u iznalaženju tehničkih inovacija i poboljšanja za digitalni način snimanja. Tako su „Soni” i „Filips” izbacili na tržište digitalnu ploču compact disc i odgovarajuče uređaje za reprodukciju, a „Soni” i „Studer” realizovali višekanalne digitalne magnetofone koji sve više ulaze u upotrebu. Nova digitalna tehnologija osvaja i režijske stolove (miks-pultove), a jedan od pionira na tom polju je sound state logic britansko-američke proizvodnje. Tehničke karakteristike digitalnih tonskih snimaka več sada su u prednosti u odnosu na analogne: frekventni opseg od 20 Hz do 20 kHz, dinamički opseg 90 dB (kod analognih najviše 55 dB), ukupno harmonijska izobličenja 0,0005% (kod analognih 0,2%), itd. Ova osetna poboljšanja u kvalitetu digitalnih tonskih

163