RTV Teorija i praksa

zadivljujuče pokretnim, promenljivim, taj radio poveo nas je u međuzvezdani prostor Halejeve komete i odvešče nas i dalje ako budemo hteli i umeli da mu se posvetimo. RAZGOVO R S GOSTIMA PRED PREMIJERNO EMITOVANJE „HALEJEVE KOMETE” RAZGOVOR JE EMITOVAN I U OKVIRU „RADIONICE ZVUKA” NA KRAJU EMISIJE UVODNA REČAUTORA: Pokušavam sada... u izmenjenoj perspektivi da saberem u nekoliko reči ono što bismo mogli da nazovemo tehnologijom... tehnološkim postupkom primenjenim u Halejevoj kometi . Celo to sazvučje nazvano Halejeva kometa sačinjeno je od autentičnih glasova životinja, hora sastavljenog od dečaka i devojčica, jednog muškog glasa i, u tri maha, oglašava se kontrabas s jednim smirenim ostinatom, klavir više kao udaraljka nego kao instrument i - flauta. Sva tri instrumenta su prepoznatljiva i nije možda bilo ni potrebno da 0 njima govorimo. Smatram da je potrebno nešto da vam kažem o životinjama jer je postupkom montaže prvobitni privid snimka životinjskog glasa u tolikoj meri transponovan da bukvalno postaje neprepoznatljiv - sem u dva-tri slučaja kada je glas ptice... i, čini mi se, lava, namerno dat u prepoznatljivim oblicima da bi nekako to bio put u razumevanje celokupnog porekla ovog zvuka. Imam bojazan da bi se zbog te montažne obrade... složenog montažnog postupka... mOglo doči do izvesnog lažnog utiska da u pojedinim partijama Halejeve komete učestvuje elektronika. Upravo bih to smatrao neuspehom jer sve što smo činili i sve što mi je bilo namera... je da upravo izvoran živ Ijudski, životinjski glas uz povremeno oglašavanje tri pomenuta instrumenta budu jedini instrumentarij Halejeve komete. Eto, to bi otprilike bilo s mukom iskazano ono što se sve unutar dela događa... Kažem s mukom jer promena te perspektive koju sada doživljavam... da naglo izlazi iz jednog složenog postupka i još složenijeg raspoloženja 1 misli i pokušavam da opisujem šta seu Kometi... šta seu studiju događalo...

59