RTV Teorija i praksa

SPIKER: Sada čemo emitovati razgovoro delu u kome učestvuju Ivana Stefanovič, Srđan Hofman, Vladeta Jerotič, Svetozar Brkič i Vesna Krmpotič. Prva govori Ivana Stefanovič. IVANA STEFANOVIĆ: Imamo ispred sebs jedan izuzetno težak ali i lep posao. U pitanju je pristup radiofonskom ddu, radiofonskoj kompoziciji pod naslovom Halejeva kometa Arsenija Jbvanoviča, delu čiju je žanrovsku pripadnost i vrstu i rod samim nm prilično komplikovano odrediti i definisati.,. Možemo sebi dopustiti da Halejevu kometu posmatramo iz . zaista velikog broja uglova i sa više strana počev od toga kakva je estetska formula ovog dela i kakvo je doživljajno dejstvo te estetske formule pa sve do izvesnog analitičkog preispitivanja i pojašnjavanja razloga koji su doveli d0... do tipova doživljaja, vrste ideja koje ona zastupa, do karakterizacije materijala, analize postupaka i rada sa materijalom i tako dalje... Međutim, čini mi se da je najvažnije za početak napomenuti da se nalazimo u najmlađoj od svih obiasti stvaralačkog govora, u oblasti sa najkračom umetničkom istorijom, a to je obiast radiofonije. Radio uopšte star je tek nekoliko decenija, stereofonija kao prvi stepen izvesne potencijalne umetničke šanse tek dvadest i nešto više godina, a radiofonija je oblast koja se još uvsk osvaja i čiji su prvi značajni rezuitati stari tek jednu deceniju, ne više. Radiofoniza je oblast teorstski vrlo slabo zahvačena i nedovoljno ili sasvim parcijalno analizirana i što je još gore sasvim retko i sporadično odvajana od analize muzike... još preciznije, od elektronske muzike. Šta je zapravo radiofonija? Da li je ona sredstvo, da li je ona instrument, tehnička mogučnost? Odgovor čemo morati da prepustimo nekom budučem teoretskom ogledu a mi čemo se za sada zadržati na tome da ga posredno izazovemo, Halejeva kometa Arsenija Jbvanovića primer je radiofonije par excellence... Pouzdano je u vezi sa delom Halejeva kometa to da ona postoji jedino kao zapis na magnetofonskoj traci... dalde, ona je mogia biti stvorena, sačinjena, ostvarena jedino putem i sredstvima tehnike, mehanike, elektronike, ne putem žica, kablova, membrane, mikrofona i tako dalje... dakle

60