RTV Teorija i praksa

asocijacije i moja slobodna i apstraktna i konkrstna razmišljanja da u ovom delu vidim neku kosmičku pramaglinu, neku magmu, nešto što se dešavalo pre primamaterija, nešto što je u osnovi... što proizlazi iz Mater Sveta, kako bi Laza Kostič mogao da kaže u nekoj pesmi njegovoj... Dakle, sve još u nekim nagoveštajima koji nas se vrlo doimaju jer i sami nosimo sve to u nagoveštajima još uvek, Ovako oformljeni kakvi smo... u krvi, u mišičima, u nervima... to ističem kao izuzetan doživljaj ovog dela. Mislim da se čovek može mirno da prepusti, ne razmišljajuči ništa. Ovo su sve naknadna razmišljanja. Najlepše je kada se ni o čemu ne razmišlja dok se sluša. U ovom zvuku ima nečeg zaista arhajskog. U tim jednosložnim rečima osečam rađanje svega... Nema tu još ni čoveka a ipak potiče od čoveka koji je bio prisutan, reklo bi se, u rađanju Kosmosa i Zemlje. Dakle, putanja Halejeve kometc odvodi nas u prajezgro, iz njega izvodfi ponovo vrača... SPIKER: Svetozar Brkič, SVLTOZAR BRKIĆ: Mislim da svakoga ko prvi put sluša jednu stvar na koju bi trebalo da reaguje... da je čovek stavljen u situaciju da mom govoriti vrlo subjektivno. Ja sam i nehotično išao ka tome da sam se možda usmeravao ka dramatičnosti i onda sam tražio da vidim koji su tu dramatski odnosi ili eventualno sukobi ili odnosi. Bolje rečeno ja ne vidim mnogo sukoba. Činilo mi se da postoje dve stvari. Jedna linija koja je prevashodno zvučna, odnosno muzička. druga, koja je takođe muzička ali koja sadrži glasove. Znači, imao sam doživljaj jednog širokog, vrlo širokog gornjeg kretanja i jednog donjeg... jednog kretanja, dakle, koje je hladno iii ohlađeno u tom smislu što nije Jjudsko... i drugog, koje je dole, koje je uže, i koje je Ijudsko. Začuđenost ovih glasova koji su Ijudski je u odnosu na one gore linije kojc se kreću prilično velika. Tu mi se činilo, po jezičkoj liniji, da je došlo do stvaranja glasova koji se nisu još oformili u reči koja je značenjska. Ja bih se složio sa Vladetom, nešto je vrlo primarno u tom odnosu. Tu ima svakako dramatike... A pojavljuju se, interesantno, vokali pretežno... E A O E. To je, dabome, postavljeno na istorijsku bazu Ijudskog govora, to je nešto što je primarno, što jc

64