RTV Teorija i praksa
omogućuje hvatanje ukoštac sa najužljebljenijim mentalnim mehanizmima da bi doveo do primene kreativnosti. Za razliku ođ homogenizovanog prostora makrotelevizije i mnogostranog prostora mezotelevizije, nemoguće je, na slupnju na kome se nalazimo, govoriti o prostoru koji je svojstven mikroteleviziji. U najboljem slučaju mogio bi se govoriti o alveolama koje su svakim danom sve mnogobrojnije i koje su, za razliku od TV antena i fiksnih projekcionih sala bioskopa, u najvećem broju slučajeva pokretne, sve do video-busova, alveola na točkovima. U tom se smislu mikrotelevizija razlikuje od homeoslatičkog funkcionisanja makrotelevizije, pa čak i od kibernetičkog funkcionisanja mezotelevizije, da bi se približila funkcionisanju koje je svojstveno otvorenim sistemima čije su interakcije nerazlučive od interakcija životne sredine 6 . Primećeno je da je video jedno od sredstava koje ima najviše mogućnosli da razvije negentropiju. kako su to postavili Šredinger i Brijuen 7 , ili pak inventivriost koju obično smatramo svojstvenom detinjstvu. U smislu u kome mezotelevizija nanovo otkriva dimenzije biotopa komunikacije, izgleda da video nanovo otvara puteve kreativnosti, a naročito pruža načina da se ona izrazi. Ipak, dosta toga nedostaje da bi se stvari tako odvijale. i u prošlosti i sada. Kao što znamo, video je jako brzo stavljen u službu inleresa koji su mnogo rentabilniji od kreativnosti! Ipak. postoje umetnici koji su se nadali, i koji se još ne predaju - da li su to Indijanci medija? Međutim, рге no što odemo dalje treba da otklonimo nesporazum koji zamrsuje sve probleme. KOMUNIKACIJA I DIFU2IJA, PITANJE RAZMERE Masovni mediji se smatraju, kao što to i sam naziv označava, sredstviiria komunikacije. Međutim, u praksi ispada da je makrotelevizija. koja jednosmerno dejstvuje od jednog svemoćnog odašiljača ka mnoštvu primalaca konzumenata. u suštini manje sredstvo komunikacije a više instrument difuzije, da ne kažemo nparat difuzije. Zapravo, informacije koje širi antena manje putuju ka primaocima no što pogađaju receptore-ciljeve koji trpe prodor poruka više no šlo im mogu birati sadržaj. Dakle, televizija se zbog jednog posebnog izvitoperenja naziva sredstvom masovne komunikacije, Balistička informacija teži više ka tome da
52