RTV Teorija i praksa

celodnevnom naporu i stresu. Napadan voditelj, samoreklamerski raspoložen, ne nailazi na dobar prijem. Televizija Beograd tu još nije našla odgovarajuću meru, naročito u subotnjim kontakt-blokovima zabavno-rekreativnog tipa. Čak i kada je u pitanju dokolica i zabava, auditorij očekuje odgovarajuči tretman uz, рге svega, spontanost i komunikativnost. Tip voditelja menja se i od emisije do emisije, po vrstama i kategorijama. Voditelji naučnih i obrazovnih programa moraju posedovati veliki šarm, elokvenciju, übedljivost i neposrednost u izražavanju da bi, inače teško razumljiva, materija o kojoj govore bila svima razumljiva. U zabavnim emisijama sve je podređeno zabavi, pa je i auditorij tako orijentisan. Zato je zadatak voditelja ovih prvih emisija da jednostavno i razumljivo plasira informaciju i izazove povratnu komunikaciju, da uvuče u igru, zainteresuje i isprovocira. Dobar primer u Obra/ovnom programu Televi/ije Beograd daje novinar-voditelj Raša Popov koji, na popularan i zabavan način saopštava ponekad nerazumljive informacije, približava ih prosečnom gledaocu i uvlači ga u igru. Voditelj nastoji da ostvari određene efekte, da postigne promenu, da održi postoječe stanje ili da ga upotpuni, čak izmeni, jednostavno da nađe zajednički jezik sa što više pojedinaca unutar auditorija. To je prvq karika u lancu namera pred kojima se nalazi voditelj koji pretenduje na punu identifikaciju, Zato je vrlo tanka linija između voditelja koji diskretno i vešto vodi auditorij u pravcu koji je zamislio i voditelja koji se nameče po principu „niko kao ja”. Dok prvi pleni i vezuje /а svoju ličnost, drugi odbija i, pre ili kasnije, biva neprihvačen, čak odbačen. Ova druga kategorija voditelja naročito je česta u zabavnim emisijama, kao da ova vrsta programa izaziva voditelja da sebe preforsira, kao da ga gura i ushićuje u toj meri da zaboravlja na osnovna pravila medija. To gledalište ne trpi. Ne prihvata kada voditelj z.auzima stav „slušajte me pažljivo, jer ja z.nam nešto što vi ne znate!”. To iritira slušaoce i gledaoce koji imaju potrebu za učestvovanjem i identifikacijom, a ne samo za pasivnim primanjem poruke Glumljena i napadna spontanost takođe intira

115