RTV Teorija i praksa

3. Takav sistem stvara teškoče producentima koji provode mnogo vremena i ulažu mnogo truda da privuku pomoć od potencijalnih sponzora. 4. Da bi se proširio krug i povečao doprinos sponzora, pojavljuje se tendencija da se smanji kontrola nad načinima na koje im se odaje zahvalnost, i time prelazi granična linija između donatorstva i čiste reklame. Ograničeno sponzorstvo, posmatrano kao dopuna budžetu BBC, ne bi ugrozilo njen izbor i kvalitet programa, ako bi se predupredilo da ne dođe do mešanja u uređivačku politiku ili do komercijalizacije. Ono bi čak moglo da olakša ulazak u oblast jako kvalitetnih, ali veoma skupih programa koji su rizični ako je slaba finansijska baza. Međutim, uvek postoji opasnost derogiranja programske sheme, ako bi određene vrste programa (recimo umetnički, pojedine drame ili dokumentarci) bile predviđene kao sastavni deo uređivačke politike, a realizacija bi u potpunosti zavisila od toga da li će se za to nači sponzori ili ne. Koprodukcijsko finansiranje Ovaj način se pokazuje kao nezaobilazna i sve primetnija crta u inostranim RTV sistemima. Koprodukcija potencijalno ugrožava kvalitet programa na dva načina: 1) putera pritiska da se prihvate scenariji, zvezde, stil produkcije i tretman u skladu sa standardima inostrane publike, i 2) smanjenjem uređivačke kontrole nad inostranim producentima. Sposobnost BBC da se odupre ovim rizicima bitno zavisi od toga da li će, kada ulazi u koprodukcione sporazume, biti u prilici da prosjači inostrani novac ili da ponudi određeni ugled (svoju reputaciju u proizvođenju visoko kvalitetnih emisija) odnosno, zbog čega s njom hoće da se poveže inostrana RTV organizacija. Da zaključimo: što bude više drugih fondova koji će poslužiti da БВС zadrži svoju reputaciju u kvalitetu programa, utoliko če biti veća njena šansa da očuva sopstvene uređivačke standarde kada stupi na kooperativno, međunarodno tržište.

108