RTV Teorija i praksa

Upozorenje nekolicine američkih saradnika da bi bilo veoma teško da se uspostavi kontrola nad reklamama (bilo u vezi količine, sadržaja ili rasporeda emitovanja) potvrđena su zbivanjima u drugim zemljama. U Italiji, i RAI i komercijalne stanice su emitovale 1985. godine više reklama nego što to dozvoljava važeći zaon. Privatna televizija je čak prenebregla pravnu zabranu reklamiranja cigareta. Čak i izveštaj za jače kontrolisanu televiziju u SR Nemačkoj pominje „tendenciju da se zaobiđu ograničenja TV reklame, uključujući tu i princip da se rekiame striktno odvoje od redovnog programa ” Neke od inostranih studija slučajeva takođe skreču pažnju da kao rezultat mešovitog načina finansiranja može da nastane nesigurnost jer RTV organizacija zavisi od više izvora prihoda. Iskustvo američke javne televizije pokazuje da kada su drugi izvori prihoda nedovoljni ili nepouzdani, teško je kontrolisati ogromni izazov da se zahvati više komercijalnih prihoda. U nekolicini sistema u Evropi kratkoročni interesi politike obeshrabrili su vlade da zadrže pretplatu kao odlučujuči deo ukupnih prihoda, što je prinudilo vlasnike i upravljače kanalima da u cilju opstanka kombinuju više reklama, uvoz jeftinih programa i lošiju formulu televizije. Može li se očekivati da če britanski političari reagovati drugačije? Sponzorstvo Od inostranih sistema obuhvačenih u istraživanju, samo je američka javna televizija bitno zavisila od komercijalnog sponzorstva za svoje programske projekte. Prema iskustvima iz tog primera; 1. Sponzorstvo biznisa može da u značajnoj meri samnji programe iz kulture, a uz to, samo mali broj firmi je zainteresovan da bude skromno prezentovan mada potpomaže prestižne poduhvate. 2, Mada sponzorstvo pokazuje sposobnost da usmerava interese u pravcu nekontroverznih projekata, takvi pritisci se efikasnije izbegavaju politikom nabavke emisija i planiranja sheme parama iz više izvora. U tom smislu sponzorstvo nosi manje rizika, ali ako se oslanja samo na njega, i ono postaje opasno.

107