RTV Teorija i praksa

iskustva (u odnosu na njegov uzrast) doživljava crtani film i ove sukobe kao poravnanje i pobedu pravde i moglo bi se uporediti sa doživljajima odrasiih kad gledaju burleske. Smeh kod deteta dok gieda crtani film siguran je dokaz da je razumelo poruku i da se raduje nestašlucima junaka i njihovim avanturama, da se oslobađa straha i napetosti. Ako su deca loše razumela poruku i preuzela loše modele ponašanja (agresivna su, kopiraju ponašanje koje je i po njin opasno), to je siguran znak da smo u vaspitanju negde zatajili i da je neophodno da preispitamo naše delovanje i delovanje sredine na dete. Sa takvom decom, koja teže shvataju poruku emisije, posebno je važno da odrasli gledaju emisiju i razgovaraju o njoj, o čemu čemo govoriti kasnije. Agresija manje-više postoji u svakom čoveku, svakom Ijudskom biču. To je ventil za tenziju. U igri, ali i gledanjem crtanih filmova, dete se donekle oslobađa ove tenzije na način koji je za okolinu prihvatljiv. U crtanim filmovima, po pravilu, dobro pobeđuje zlo, pa su oni pogodni za razvoj osećanja pravednosti i časti kod dece. Reklame su emisije koje deca gledaju veoma rado, naročito one dobro sačinjene. U to su se mogli uveriti svi oni koji su bili u prilici da gledaju reakciju dece. Jednogodišnje dete, pa i mlađe, počinje da cupka, ili se njiše u ritmu muzike koja prati reklamu. Netremice gledaju u ekran, upiru prstič i reaguju vokalizacijom ili ponavljaju najistaknutiju reč. Reklama je sačinjena tako da poruka bude jednostavna, nametljiva, kratka i zanimljiva. Na dete reklama prvenstveno deluje kao interesantan sadržaj, a tek kasnije ono shvata poruku i povezuje je sa stvarima koje se mogu kupiti. Videli smo da nemali broj dece gleda program namenjen odraslima i to i u vreme kada bi odavno trebalo da su u krevetu. Neretko televizija služi da đeca budu mirna, da ne jure i da ne pitajuči ništa mnogo toga „nauče”. Takvo shvatanje najpre dovodi do negativnih efekata, Prvo, dete predugo sedi, najčešče nepravilno, a za razvoj je

129