RTV Teorija i praksa

/načajno da se kreče i bude na svežem vazduhu. Mnogo vremena provodi u pasivnom saznavanju, a ne primenjuje ono što zna. Emisije namenjene odraslima govore jezikom odraslih i prezentuju poruke za čije razumevanje je neophodno određeno životno iskustvo. Sistem vrednosti u emisijama zavisi od toga iz koje sredine emisije dolaze, Dete, naročito predškolsko, ne može da razume pravu poruku emisija namenjenih odraslima, tumači ih na svoj način i najčešče su efekti takvog gledanja programa loši Posebno je važno istači uticaj nasilja. Ovo pitanje je izazvalo interesovanje mnogih istraživača (A Bondure, L. Berkovica, M. Levansa, R. Valtersa, a kod nas Žarka Koraća i Nevenke Perkovič). Pojedini autori imaju sasvim suprotne stavove Psihoanaiitički orijentisani autori zastupaju mišljenje da giedanje scena nasiija čini dete manje agresivnim jer mu pruža mogučnost da se na simboiički način „isprazni” Dete se identifikuje sa junakom i nema više potrebe da samo ispoijava svoju agresiju Druga krajnost je kada se programima pripisuje podsticaj na agresiju. Tu se navode imitativne igre dece posie neke popuiarne serije iii fiima i nemiii događaji: prebijanje nekog od drugova, paljenje stogova sena, bežanje od kuče. Postoje i umerenija shvatanja, a verovatno i reainija, koja upučuju na to da prevelik broj nasilja otupljuje osetljivost ijudi, a još više dece, na nasilje u životu. Nasilje postaje sastavni deo života. Kod nekih ličnosti pojačava več postoječi strah od ijudi, okoiine, nekih prostora. Sigurno je da prikazano nasilje daje modei za ponašanje več agresivnog deteta. Posebno je indikativan nalaz da kazna koju asocijalni junaci iskuse na kraju filma ne može da utiče na ono što su deca prethođno naučila iz njihovog ponašanja. Ovo upučuje na to da apsolutno treba vršiti i/bor emisija koje će dete đa gieda i koje će odrasli da gledaju sa njim. TV PROGRAM U REALIZACI]! VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA U DEČJIM VRTIĆIMA Već je istaknuto da TV programi pružaju mnogo mogučnosti /а obrazovanje i vaspitavanje dece, ali je

130