RTV Teorija i praksa

u Sremskim Karlovcima, apsoivent pravnih nauka i đak Vensana d’Endija u Scholi Cantorum u Parizu, kasnije diplomata, profesor muzičke škole „Stankovič” i na kraju profesor Muzičke akademije u Beogradu. jednom priiikom pišuči o Slavenskom, Bingulac je citirao siedeče reči iz Memoara Benvenuta Čelinija: - „Ima u meni nečeg što je življe nego u drugim Ijudima” - i dalje u istom čianku 6 zaključuje; „inspiraciju za delo nije mu (Slavenskom - prim. T.P.) pružao samo dar i pesnička muza, nego i čovek sa svojim dragocenim životnim iskustvom. A čovek i njegovo životno iskustvo - kakva je to divna inspiracija za bogatu i rečitu modemu muziku”. - Isto se, u ovom trenutku, može reči i za Petra Bingulca. Veliko, bogato, dragoceno životno iskustvo, široka kultura i dobro poznavanje različitih oblasti kao što su književnost, slikarstvo, istorija, estetika, učinili su ga takvim muzičkim piscem i kritičarem koji se u punom smislu te reči može nazvati „razvijačem” 7 dela. Postoje različiti nivoi razumevanja jednog dela, pojave ili problema, koji se ne razlikuju samo po načinu opažanja več i po bogatstvu tog opažanja, to jest ličnoj kulturi, erudiciji i inteligenciji koje imaju ulogu indeksa prelamanja. Ukoliko je „razvijač” jači, kao što to jeste u slučaju Binguica, utoiiko se pojava više i bolje „otkriva”. „Kritičar ima opravdanje samo kad načini portret, i to рге svega za svoje zadovoljstvo. A portret ima opravdanje samo ako pokrene one koji ga gledaju, diveči se sličnosti, da kažu: nedostaje mu samo govor (Klod Biji, Aragonf. Za osvetijavanje umetničkog portreta Petra Bingulca poslužiče nam prevashodno njegovi „umetnički” tekstovi, odnosno njegovi portreti kompozitora kao štu su Martinu, Britn, Bartok, Vila-Lobos, Marten, Ajerlend, Honeger, Šimanovski, Stravinski, Hristič i Slavenski, nastali uglavnom za

6 Petar Bingulac, Josip Slavenski, protagonista moderne muzike”, „Рго musica”, 1967, br. 24, str. 12. 7 „Razvijač” u smislu onog čoveka koji i u kome se delo otkriva, oživljuje, odjekuje i kroz koga nastavlja da postoji Termin preuzet od Serža Dubrovskog, op. cit, str. 258. 8 Petar Bingulac, „Josip Slavenski, protagonista moderne muzike”, op. cit, str. 11.

70