RTV Teorija i praksa

vešte improvizacije muzičke ideje teku nepresušno, a kompozitor ih lako uobiičuje u najsiobodnije i najraznovrsnije forme” 25 ; iii kada dodiruje „giavnu tajnu’ muzike Šimanovskog koja „uvek tako sja od svežine”, autor izvodi sledeće poređenje u kome opet otkriva deo sebe: - „Као i mnogi dobri planinari koji vole i po istoj planini da prođu drugim putevima, i samo u tom smislu žele da se koriste svojim opštim iskustvom, a ne hodanjem po utabanim putevima, tuđim ili svojim, tako se i on koristi samo svojim širokim emotivnim iskustvom umetnika a neče da ponavlja profesionalne gestove zanatliie.” 26 U daljem portretisanju Petra Bingulca kao pisca-umetnika potrebno je da konstatujemo jednu njegovu stilsku karakteristiku, odnosno tip stava i odnosa prema muzici uopšte, kao i njenim stavaraocima. U tome če nam pomoči napis „Stvaralački metod Bendžamina Britna” - ~U jednom svom predavanju o tome šta je to ,biti kompozitor' Britn sasvim prosto, bez ikakvog patosa i bez onih uzvišenih i velikih reči koje bi o takvoj temi upotrebljavali romantičari (i ne samo oni - podvukla T.P.), suvo, kratko, poslovno, da ne kažemo trgovački, nabraja i ceni, upoređuje - bolje; meri i važe - uslove, ekonomske i društvene, u kojima su kompozitori stvarali... Svuda, dakle, porudžbine i isporuka po ukusu poručioca... a u 19-om veku nastala je drukčija vrsta kompozitora, ona vrsta koja je ispoljila veču nezavisnost i pisala muziku po svojoj sopstvenoj volji... koja je, ne retko, radije pristala da gladuje na mansardi nego da se pokori čudima i ukusima drugih Ijudi... ali porudžbine su dobar podstrek (i tu je središte Britnove misli) da čovek nešto mora da piše za što nema volje, jer tako će bar održavati svoju tehniku u najboljoj formi.” 27 Bingulac u nastavku zaključuje; - ~...sve ovo ne odaje, ne simpatije, nego ni razumevanje za stav romantičara... Dostiči tehniku, održati tehniku i to u

26 Petar Bingulac, „Eitor Vila-Lobos”, „Savremeni akordi”, 1955, god. 11, br. 2-3, str. 53. 26 Petar Bingulac, „Karoi Šimanovski”, „Savremeni akordi”, 1958, br. 4, str. 131. 27 Petar Bingulac, „Stvaralački metod Bendžamina Britna”, „Savremeni akordi”, 1954, br 9-10, str. 100

75