RTV Teorija i praksa

upravo akrobat kod koga tehnika postaje sama sebi ciij i koji uživa u rešavanju teških problema... Eto taj stav čoveka, koji može da vaja samo sa levom rukom, koji može i na konopcu da hoda, da skače i da se vrti, da izvodi kunstove (tour de fcrce) i da dobija opklade (a faire une gageure) sa suverenim osmehom sigurnosti, bitan je za Ravela. Ta superiornost nad muzikom, to ironično tretiranje muzike - koja je jednom Beethovenu bila svetinja a on njen sveštenik... to odsustvo duševnosti i ozbiljnosti i onog opšte čovečanskog bez čega umetnost ostaje samo prazna igra... Svuda on sa veličanstvenom preciznošću pogađa taj stil koji je sebi zadao, ne dajuči ništa od sebe drugo sem veštine... Iz sebe nije imao šta da dodaje...” 20 Ono što je zamerao umetniku, Bingulac nije dopuštao ni sebi: njegova kritika jeste ona kritika koja delu nešto dodaje i na njega se nadovezuje, a ne ona koja predstavlja njegovu kopiju ili njegov odraz. Zapravo, u svojim, kako smo ih nazvaii „umetničkim” tekstovima, autor se manje bavi „izlaganjem zanatskih muzičkih veština pronađenih pri čitanju partiture” već više „izražajnim vrednostima muzike koje slušalac oseča pri slušanju muzike” 21 . Tako je od francuskog uticaja ostalo još nešto, јег „Francuzi kažu: trop d’habilete nuit, što bi značiio ne vredi preterana veština” 22 U tom smislu, kad govori o Slavenskom, Bingulac naglašava sledeće; „muzičar od krvi... stvaralac, kompozitor bogate invencije, sveobuhvatne inspiracije i žive, vrele mašte...” 23 , zatim ne odričuči mu zanat, „njegovo majstorstvo nije htelo - a ne bi ni moglo ni kad bi htelo, zbog silnog naleta žestokih osećanja - da postane samo sebi ciij” 24 ; kad piše o Eitoru Vila-Lobosu ističe njegovu „improvizovanu, vrelu inspirisanu muziku... i lako komponovanje gde iz bogate mašte i

20 Petar Bingulac, „Maurice Ravel”, op. cit. 21 Petar Bingulac, „Igor Stravinski”, „Рго musica”, 1971, br 55-56, str. 61. 22 Petar Binguiac, „Muzički pregled (Fjodor Šaljapin)”, „Misao”, 1930, knj. 33, str, 164 23 Petar Bingulac, „Josip Slavenski, protagonista moderne muzike”, op. cit, str. 11. 24 Petar Bingulac, „Simfonija Orijenta”, op. cit, str. 32.

74