RTV Teorija i praksa

menja u svojim instalacijama, nema primedbi na mogućnosti koje pruža rad sa kompozitnim signalima, želi i dalje da emituje u PAL, ali joj je apsolutno neophodno da ima mašine koje su u stanju da daju veoma veliki broj kvalitetnih generacija. Ovakva tvrdnja može izgledati preoštra, no ja sam u račun uveo i pitanja ekonomije, probleme uvođenja novog nekompatibilnog formata koji će morati dosta đugo da radi paralelno sa postojećim, probleme međunarodne razmene programa, potrebu za preobukom kadrova, itd. Mada, sa tačke gledišta „kablova i konektora” zamena mašina formata C mašinama D-2 može izgledati jednostavna i privlačna, ova promena predstavlja znatno složeniju operaciju no što je jednostavna zamena jedne C mašine novim magnetoskopom poboljšanih karakteristika, ah istog formata. Da U to znači da možemo očekivati dug život i još mnogo usavršavanja magnetoskopa formata B i C ? Ne verujem. Bez spoljnih pritisaka format C bi verovatno imao pred sobom još dug i plodan život. On se zasniva na veoma zdravim polaznim principima. Dokazao je svoju pouzdanost. To je zaista u svakm pogledu izvrsna operativna alatka. Na žalost, spoljni pritisci su tu. Sa svih strana. Na svim nivoima. Na nivou željenih video i audio performansi, na nivou operativnih mogućnosti, na nivou ergonomije, na nivou ekonomije. Tako da se bojim da me poslednje novine kod ovog formata, kao što su PCM ton i slično, premnogo podsećaju na Super High Band, pilot-ton korekciju i dvojni audio, na elemente jedne stare priče poznate pod imenom „opadanje i propast kvadrupleksnog carstva”. OPTIČKI DISKOVI Kada su se, kasnih sedamdesetih godina, na tržištu pojavili laserski video-diskovi, oni su ponudili zanimljive nove mogućnosti za stvaranje raznih interaktivnih sistema koji se koriste u obrazovanju iU komunikacijama. Ovi diskovi su omogućavaU veoma brz pristup svakom delu zapisa, reprodukciju stop kadra i mogućnost reprodukcije na relativno jeftinim uređajima. No, to su u stvari bili diskovi

107