RTV Teorija i praksa

izvan BBC (dva kanala državne TV) 1 , da vrši neku vrstu cenzure ali i igra ulogu tumačečeg posrednika između države i proizvođača; zadatak da ne traži mandat od gledalaca za neko skoro menjanje svojih uloga, onako isto kako ga ne traži ni novo vladino telo osnovano za potrebe kontrole TV programiranja, Nacionalni teleradio-difuzni savet za standarde (National Broadcasting Standards Council). Što kaže profesor Stjuart Hud (Hood) 2 ,ДВА kontoliše federalni sistem kontraktora programa koji u zamenu za plaćanje rente nabavljaju i stvaraju programe za emitovanje sa pravom da pokupe naplatu za reklame u svom regionu za koji su dobili povlasticu...”. Majkl Kustov sa druge strane u ulozi praktičara urednika za umetnosti na 4. kanalu postavlja samom sebi pitanje u autobiografskoj knjizi Jedna godina u životu poručioca umelničkogprograma na 4. kanalu: ~Da li moj nedostatak konflikata sa IBA znači da radim nešto pogrešno?” 3 Pitanje koje verovatno postavlja sebi i kao gledaocu tih programa. Gde su onđa gledaoci? Pod pretpostavkom da ne moramo da se obratimo samo statistikama istraživača javnog mnenja, analitičarima koji monitorišu reakcije gledalaca, ipak ne možemo da preskočimo ono što su kritičari pisci o medijima nazvali „odazovom TV kultmre na socijalnu dezintegraciju”, i ono što su akademski predavači nazvali „oblašću studija planske politike TV” (pri tom misleći i na direktne želje političara koji, kao bivši ministar unutrašnjih poslova Vajtlou u vladi Margaret Tačer, hoće da se na TV vide i čuju oni koji se smatraju isključenima, dakle nedovoljno predstavljeni u institucijama za kulturu). S obzirom na to da većina medijskih stručnjaka traga za onim što je već odavno postalo plenom za nadmetanje u praksi TV kanala ali i u tumačenjima „ukusa”, „potreba”, „želja”, „izbora” pa čak i „samoreprezentacija” 4 potrošača, gledaoci (uključujući ove

1 „Novi torizam” pokušava đa nametne i BGC 40% programa proizveđenih nezavisno, kao i reklame, po onome što piše S. Hoođ, „Marketing the BBC”, ~Marxism today”, avgust 1986.

2 S. Hood, ~S. Hood on TV”, PLUTO Press, London, 1980. 3 M. Kustow, ~one in four”, Chatto & VVindus, Lonđon, 1987.

4 Pojam samoreprezentacije je ušao u kritičku i analitičku praksu a podrazumeva predstavu i svest gledaoca o slici sebe u čijem pravljenu je ucestvovao.

124