RTV Teorija i praksa

Aleksanđar Todorović

MAGNETOSKOPI DANAS - FORMATI I DILEME

UVOD Decenijama su radio-difuzni stručnjaci bili übeđeni da žive u „najboljem od svih svetova”. Osnovni format televizijskog signala je predstavljao prihvatljiv kompromis između trojne informacije koju je trebalo preneti i jednog raspoloživog kanala; jedan format magnetoskospskog snimanja je ispunjavao, raanje-više uspešno, sve potrebe proizvodnje programa (ekstremni slučajevi su, takođe, manje-više uspešno, pokrivani filmom). Razvoj elektronike je omogućavao napredak u rešenjima i performansama uređaja, i to prihvatljivom brzinom koju bi neki danas bili u iskušenju da nazovu podnošljivom. Odjednom je ta idila poremećena. Gotovo istovremeno svi vidovi radio-difuzne tehnologije su dovedeni u pitanje a sva postojeća rešenja se preispituju. Proizvodnja programa zahteva sve specijalizovanije i sve specifičnije alalke, mogućnost jednostavnog istovremenog rukovanja sa više signala dovodi u pitanje kompromis kompozitnih kolor standarda. Značajan napredak u jednoj oblasti odmah nameće potrebu za odgovarajućim razvojem u drugoj. Novi načini distribucije programa nameću potrebu za povišenim kvalitetom osnovnog signala. Jednom rečju našli smo se u „interesantnim vremenima” iz stare kineske kletve. Lično sam übeđen da se u oblasti magnetnog snimanja danas nalazimo u drugoj „Scldonovoj krizi” (da se poslužimo Asimovljevom definicijom). Prva kriza prclaz

95