RTV Teorija i praksa

kulturno-umetničkih, dokumentamo-obrazovnih, rekreativno-zabavnih, sportskih programa pa sve do upotrebe u oblikovanju interludijskih pasaža. Čitavajedna umetnost svoj novi, savremen vizuelno-medijski modus samoprezentacije pronašla je u video-spotu. Reč je, dakako, o muzici. Muzički video-spotovi postaju i u nas sve dominantnija forma prezentacije muzičkih sadržaja putem TV medija. Ujedno kvantitetom zauzimaju značajan postotak u strukturi pojedinih TV programa. 0 ekspanziji, gotovo eksploziji, ovog savremenog vida prezentacije muzike - svedoče i posebni TV kanali „rezervisani" samo za emitovanje muzičkih viđeo-klipova 3 (primerice MTV Music Television u Americi - koje vode disko džokeji) kao i brojne kasete koje se reprodukuju putem video-rikordera diljem tehnološki razvijenih zemalja sveta. Prvobitno snimani muzički video spotovi finansirani od samih diskografskih kuća (barem je takva praksa na Zapadu) imali su čisto „reklamnu" funkciju za postizanje boljeg komercijalnog efekta pri prodaji klasičnih nosača zvuka (ploča, „traka"). Danas zahvaljujući video-industriji, video muzičke kasete dobijaju sve ravnopravnije, ako ne i dominantno mesto među nosačima zvuka. Slobodno se može reći da je u našem najširem auditoriju viđeo postao

2 Neki podaci o nastanku i razvoju muzičkog video-spota: - preteču eksplikacije muzičkih sadržaja na način primeren današnjem video-spotu valja tražiti u radovima Oskara Fišingera, dvadesetih godina ovoga veka koji je muziku vizuelizovao odgovarajučim cnanim ili animacijskim filmom. (Uvodna sekvenca Diznijeve Fantazije u stvari su plod Fišingerove vizualizacije Bahove tokate i Fuge.,.); - sredlnom šezdesetih godina muzičke grupe su sve češče pravile svojevrsne promocione reklamne fflmove koji u stravi predstavljaju rane verzije rok-video-spota (Grupa Kinkis prireduje filmič za pesme Dead End Street 1966; grupa WHO priređuje spot za pesmu Нарру Jack - 1967; Billsi prave psihodelično-nadrealističke filmiče za pesme Strawberry Fields i Реппу Lane 1967; pionirske muzičke video-spolove u pravom smislu reči pravi grupa Devo 1976). (Podaci preuzeti iz publikacije Videosfera: video-društvo-umetnost; priredio Mihailo Rislič, Radionica SIC, Beograd 1986). 3 Klip je speciftčna forma prezentacije muzičkih sadržaja putem videa u kojem ravnopravno funkcioniše struktuma sinteza vizuelnog (lilmskog) i tonskog (muzičkog instrumentalnog i evenlualno vokainog i verbalnog malerijala).

172