RTV Teorija i praksa

vezi sa tim personalna interakcija, kostimografske datosti, kompatibilnost verbalne i filmske naracije, priroda vizuelnog sadržaja - radnje spota) i ustanovljena pozitivna korelacija gotovo svih pomenutih konstituenti vizuelnog nivoa spota s nivoom realizacije spota (I-IV). Tako su svi pomenuti vizuelni elementi spota i kvantitativno i kvalitativno uz seriju nijansi najizraženiji u spotovima realizovanim kao mala filmska crtica s izraženom scenarijsko-dramaturškom osnovom. U tom smislu odmah slede spotovi realizovani na bazi ,hroma-ki efekta” kao i spotovi realizovani kao snimak izvođača u eksterijeru. U .studijskoj enterijemoj varijanti" spota kao i u spotovima realizovanim kao snimak izvođača sa koncerta (poseban vid scensko-studijske prezentacije) elemente vizuelnog nivoa i njihove korelacije susrećemo mahom u rudimentamim oblicima, u suženom obimu i vrsti. U tim spotovima mnogi od pomenutih elemenata vizuelne konstituente spota nisu ni zastupljeni. Aktivnosti i akteri Prisustvo muzičkih instrumenata gotovo bez presedana je obeležilo sve „studijske varijante spota" iz oblasti disko i rok-muzike, a mahom su u funkciji „sviranja" kompozicije na „plejbek", ili pak samo kao obeležje „delatnosti" i imidža bez njihove upotrebe u izvođačke svrhe. U spotovima realizovanim kao mala filmska crtica - prisustvo muzičkih instrumenata na vizuelnom planu je fakultativno i sporadično i uglavnom je u funkciji dekorativnog rekvizita u mizanscenskom prostoru. Na njima se ređe „svira" muzika prezentovana spotom, ali je zato registrovan čitav niz drugih aktivnosti. Viši nivo realizacije spota (I) povlači sobom veći broj različitih aktivnosti koje su obično u asocijativnoj funkciji narativno-verbalnog nivoa spota i stvaranju atmosfere adekvatne osnovnom raspoloženju muzičke numere. Najmanji broj vrsta aktivnosti (do 5 u jeđnom spotu) zabeležen je baš u »studijskoj varijanti" spota, dokje njihov najveći broj (50 i više u jednom spotu) registrovan u spotovima realizovanim kao mala filmska crtica. S obzirom na to da je većina „klipova" složenije obrade

184