RTV Teorija i praksa

Ljubinko Miljković

IMPLICITNO I EKSPLICITNO U ISTRAŽIVANJU AUDITORIJA

Svi podaci do kojih se dolazi kroz ispoljavanje mišljenja ili stavova posle verbalno izraženih inicijativa za izricanje takvih mišljenja, mogu se smatrati implicitno datim i isto tako dobijenim. Ovo se odnosi kako na neposredni međuođnos tokom anketiranja, tako i na poštanski pribavljene (znači pismenc) odgovore ili telefonski (naglašeno usmeno) tražene i date ođgovore. Takvi podaci imaju sve osobine neposrednih iskaza, dakle, deklarativnih činova, iako se nalaze u brojnim drugim i drukčijim uslovljenostima i neposrednostima. Prva prirodna nslovljenost se odnosi na oblast voljno-snbjektivnih faktora, sa htenjcm ili njegovim odsustvom, da se odgovori na postavljcno pitanjc. A ako je odgovor dat, to još uvek ne znači i da je na taj način izraženo stvarno mišijcnje ili stav, jer činjcnicom da je odgovor dat nije ispunjen i saznajni prcduslov, pošto ne postoji puna garancija da je ispitanik baš u odgovoru na to pitanje bio saradnički motivisan ili se dcšavalo upravo snprotno: da je iz nekog subjcktivnog ili objcktivnog razloga bio neprecizan. U toj situaciji moguće je i ncšto znatno nepovoljnije; da anketirani namerno da i bilo kakav odgovor, tek da nešto kaže, jer iz nekog razloga na taj način izražava averziju prema tom pitanju, dclu anketc, ankcti u celini ili ankctaru po funkciji ili lično. Pošto sc anketa vrši po pravilu u stanu, gdc jc ankctirani

159