RTV Teorija i praksa

sektora, a dešavaju se temcljite promene i u Danskoj u kojoj reklame ranije nisu bile dozvoljene uopšte. Kao i u Norveškoj, čak je i Danski lokalni radio komercijalizovan. Šta će se desiti sa dva norveška komercijalna televizijska kanala koji emituju program preko satelita, ostaje da se vidi. Pošto su reklame đefinitivno stigle u Belgiju, pojavile su se u ogromnoj kablovskoj mreži. U Finskoj TV3 je razvijen kao potpuno komercijalni kanal. U Francuskoj komercijalne stanice su sprenme da zauzmu sve kanale na satelitu TDFI. U Velikoj Britaniji komercijalizacija je sustigla čak i BBC: forsira se da korporacija kompenzuje nisku pretplatu marketinškim aktivnostima. Akcionari Švajcarske plaćene televizije traže dozvolu da počnu da emituju nekodiranu reklamnu televiziju. c. Novi kanali Vredno je da se zabeleži da se u mnogim zemljama u kojima je komercijalizacija na dnevnom redu, prijavljuju novi radio i televizijski kanali. Može se pretpostaviti da je to rezultat želje da se sačuvaju bar dclovi starog sistema za čisto javnu upotrebu, odnosno da se svi kanali ne komercijalizuju. Skoro sve zemlje obaveštavaju o porastu broja kanala, bez obzira da li već aktuelnih ili potencijalnih. Postoji otvaranje novih radio i TV programa na svim geografskim nivoima: internacionalnim, nacionalnim, regionalnim i lokalnim. U nekim zemljama taj proces se ne dešava bez političke gužve. Novi katalonski kanal (Kanal 33) na primer, počeo je da se emituje u septembru 1988, ali je privremeno stopiran zbog problema koji su nastali između lokalne i centralne vlade. Vladin dokument o budućnosti radija i televizije u Vclikoj Britaniji takođe je prouzrokovao velike debate. d. Privatizacija Privatizacija je zahvatila mnoge zemlje i onaje, čak, negde i bila povod da se sistem stavi pod javnu kontrolu. Privatizacija ima rastuću tendenciju u Irskoj, Španiji, SR Nemačkoj, Belgiji i Francuskoj. Švedski sistem je

169