RTV Teorija i praksa

privatizovan na regularan način: već je navedeno kako je putem satelita prekinut javni monopol u TV informisanju. e. Internacionalizacija Pored napred pomenutog, sledeća karakteristika je intemacionalizacija televizijskog programa. Ta pojava se uglavnom pojavila kao rezultat satelitske televizije i kupovine nacionalnih kompanija od strane intemacionalnih investitora (kao što su Finivest i Maksvel gmpa). U ovogodišnjim izveštajima pomenuti su još neki interesantni oblici te tendencije - bilateralna razmena kanala između Finske i Švedske i nov servis na stranom jeziku u Madarskoj i Turskoj. /. Javne RTVkompanije u novonastaloj situaciji U situaciji velike konkurencije koja je nastala zbog emitovanja mnogo novih kanala - satelitskih, kablovskih, regionalnih itd., javne RTV organizaeije (misli se na RAI, BBC, YLE, NOS itd.), da bi se održale i zadržale prestiž, moraju da se bore za gledaoce. U tom cilju preduzimaju neke akcije od kojih je najčešća reorganizacija. To je naročito pomenuto u izveštaju iz Finske, Norveške, Holandije i Danske. Pored toga, jedan broj RTV organizacija menja broj časova emitovanja programa. Sve više kompanija, kao npr. ORF ir Austriji, YLE u Finskoj, BBC i ITV u Velikoj Britaniji, RAI u Italiji, RTE u Irskoj, NKR u Norveškoj i RTV u Španiji, ima tendenciju da povećava vreme emitovanja programa na 24 sata dnevno. Izgleda da i TRT u Turskoj i Čehoslovački rađio imaju nameru da povećaju broj časova emitovanja programa. U nekim drugim zemljama se, međutim broj časova programa smanjuje. To je naročito slučaj u Danskoj u kojoj postoji pritisak da kompanija DR smanji program i televizije i radija, ali i NKR u Norveškoj razmišlja o povratku televizijskog programa na raniju shemu. Neke RTV organizacije, radijc nego da mcnjaju obim programa, menjaju sadržaj programa. Za javne programe obim domaće proizvodnje je od izuzetnc važnosti i u nekim zemljama nastoji se da se poveća obim domaćeg па

170