RTV Teorija i praksa

svestranija i brža primena kao i o uvođenju personalnih kompjutera. U nekim istraživačkim službama (Velika Britanija, Danska, Finska, Norveška) vrši se reorganizacija radi unapređenja delatnosti. b. Tendencije u istrazivanjima auditorija Kao osnovna tendencija u istraživanju RTV auditorija primećuje se sve češća kooperacija među istraživačkim službama istih ili čak i različitih zemalja. Takva saradnja omogućuje dobijanje podataka istovremeno za celu zemlju, ali i za veću teritoriju koju pokrivaju određeni programi. Na taj način istraživanja pojeftinjuju. Može se reći da je prvi korak u tom smislu рге nekoliko godina učinila Velika Britanija osnivanjem službe za merenje gledanosti TV programa BARB (združena istraživačka organizacija BBC i ITV). U ovom trenutku u Vclikoj Britaniji se razmišlja o organizovanju takve službe za istraživanje slušanosti radija. Ka sličnom modelu istraživanja idu SR Nemačka, Španija, Danska i još neke zemlje. Ove godine Danska i SR Nemačka sklopile su ugovor o izvođenju kontinuiranog zajedničkog kvantitativnog istraživanja. Međutim, Danskaje, pored toga, izvestila da tirae nisu eliminisani drugi oblici istraživačke saradnje među tim zemljama, tj. da je na istoj osnovi moguće raditi i druga istraživanja. Finci su zaključili pregovore za uključivanje TV3 (komcrcijalni kanal koji radi nezavisno od javnih kompanija) u sistem „metra" (tj. merenja gledanosti putem kompjutcra koje izvodi javna kompanija). U Irskoj RTV i privatnc kompanije žele da sjedine istraživanja radija. Čak Italija koju, pored javne kompanije RAI, karaktcriše postojanje nmogih privatnih radio i TV stanica, uspostavlja saradnju u istraživanjima praćenosti programa. U Francuskoj i Norveškoj situacija je manje harmonična. Već na prošlogodišnjem sastanku GEAR primcćcna je, a na ovogodišnjem je još uočljivija, promena od .sctmctra" ka „piplmctru' (dve varijante istog sistcma mercnja gledanosti TV programa) koja jc u Francuskoj dovcla do ozbiljnog konflikta koji sc proširio sa TV kompanija na industriju mcrenja TV auditorija. Sada zcmlju opslužuju

172