RTV Teorija i praksa

tri kompetitivna „metar-panela" - Mediametar, Nilsen i Motivak. Snabdevači podacima dobijenim ovim merenjima su pod supervizijom profesionalne kontrolne organizacije CESP. Komercijalizacija lokalnog radija u Norveškoj je prošle godine podstakla istraživanje auditorija. Međutim, lokalne stanice koje su počele time da se bave, lako su propustile da izađu sa istraživanjima koja su prihvatljiva za oglašivače, što je bio osnovni razlog za izostajanje uspeha. Komercijalne televizijske stanice koje su usmerene na Norvešku, poučene ovim slučajem, same preduzimaju organizaciju istraživanja gledalaca i blizu su tome da združe snage sa oglašivačima i agencijama i da razviju kontinuirana televizijska istraživanja. U međuvremenu je i NKR (javna RTV kompanija) odlučila da započne sa kontinuiranira istraživanjima i, zavisno od predstojećih pregovora, Norveška može da završi sa nekoliko kompetitivnih istraživačkih sistema ili pak da ima jedan zajednički sistem za celu RTV industriju. Tendencija ka zajedničkim istraživanjima rezultat je transformacije RTV organizacija. Dva važna aspekta tog procesa, koji su imali uticaja na istraživanja, su intemacionalizacija medija i reorganizacija, sa implikacijom da je nacionalni nivo postao manje važan od intemacionalnog. Jasno je da je takav razvoj morao imati odraza i na istraživanja radio i TV auditorija. Na intemacionalnom nivou marketinška zapadnoevropska istraživačka organizacija PETER je napravila prvi korak, a i mnoga bilateralna istraživanja su na putu. NOS u Holandiji, na primer, i BRT iz Flamanske Belgije već neko vreme rade na uspostavljanju zajedničkog „metar-sistema" koji će se primeniti u populaciji koja govori holandski u Evropi. Ponovo pominjemo ugovor između Danske i SR Nemačke o zajedničkom kvantitativnom istraživanju itd. Uz navedeno, mora se istaći da i pored toga što se sve više ide ka ukrupnjavanju i internacionalizaciji istraživanja, lokalna i regionalna istraživanja u nckim zemljama (Španija, Vclika Britanija, Francuska, Norveška, itd.) imaju takode veoma veliki značaj.

173