RTV Teorija i praksa

(na primer; učešće gledalaca ili rang klasiranja emisija) pojavljuju se kao vrlo ,jaki" i manje osetljivi na razlike metoda. Na drugom mestu, izvesne različitosti, posebno one koje se javljaju na nivou publikacije, lako mogu da budu ispravljene. Na trećem mestu, može se razmišljati o realizaciji konsenzusa o izboru zajedničkih normi za merenje gledanosti. Položaj istraživanja u Francuskoj pre dvadeset godina u ovom pogledu nije bio bolji: na inicijativu UDA (Union des Annonceurs - Savez oglašivača) skupili su se svi praktičari i definisali norme koje se još danas upotrebljavaju. Definitivno, u Francuskoj se postavlja problem prelaska sa nacionalnog na globalno tržište. Preciznije, ovaj problem se istovremeno postavlja na tri nivoa: na tržištu televizije, na tržištu reklama i na tržištu studija. Na nivou televizije: ne postavlja se pitanje da li će francuski kanali biti ispred stranih kanala već je problem saznati da li će francuski kanali steći internacionalni status i osvojiti nove gledaoce u celoj Evropi. Na nivou reklama: ne postavlja se pitanje o saznavanju da li će biti ili neće biti multinacionalnih kampanja već treba saznati da li će se o tim kampanjama odlučivati, da li će one biti organizovane i obavljene iz Njujorka, Londona ili Pariza. Na nivou studija: razvoj multinacionalnih kanala i multinacionalnih kampanja podseća nas neizostavno, hteli mi to ili ne, na razvijanje multinacionalnih merenja gledanosti. Postavlja se važno pitanje - ne da saznamo da li će ova organizacija ili ona draga dobiti zadatak da obavlja ankete u Francuskoj - već da saznamo da li ćemo ili nećemo uspeti da uspostavimo multinacionalnn straktura prikupljanja, čuvanja i obrade podataka gleđanosti na nivou Evrope. Prevela sa francuskog Žak Diran (Jaques Durand), tekst objavljen u časopisu .Revue de I'UER", maj 1988.

Mira KUN

95