RTV Teorija i praksa

mehanizmima u viasti upravljanja procesima reprođukcije društva. Primenimo rečeno na jednu izuzetno složenu vrstu estetičkih poruka - film, kako onaj za kino dvorane tako i onaj za teievizijska prikazivanja. Filmski medij posređuje osobene, estetičke poruke, idioletski snažno utemeijene čije se dejstvo izuzetno složenim mehanizmima preliva, transponuje u svest pojedinca i doprinosi u različitom stepenu (direktno srazmernom vrsti poruke i tipu pojedinca) bilo u pozitivnom bilo u negativnom pravcu. Ukoliko poruka pripada vrsti koja još kao presupoziciju, u čitavoj svojoj idejnoj strukturi, nosi i elemente političke svesti i kulture, prirodno je smatrati da se posredstvom filmskog medija utiče u određenom stepenu na artikulaciju i političke svesti i kulture. Valja dakle očekivati da je tako film i medij političke socijalizacije Ijudi i to naglašenije TV film јегје obuhvat recipijenata znatno veći kao i izloženost neselektivne pubilike. Kako je film izuzetno kompleksna estetička poruka obremenjena nmogobrojnim nanosima duhovno-socijalnih segmenata stvarnosti koji se često naziru tek u tragovima, snaga sociopolitizujućeg efekta filma je upravo u njihovom sadejstvu čak više podtekstualnih, no jasno izrečenih poruka u užem smislu, od kojih svaka nadalje ima svoju intenciju. Zbog toga je i moć filma u poređenju sa drugim socijalizujućim faktorima od stanovitog značaja. No, posebno treba naglasiti da se tek u sticaju potrebnih socijalizujućih faktora pojedinac adaptira sredini i njenim vrednostima i u tom svetlu treba i posmatrati značaj filmskog medija, a pre svega TV spektakla posredovanog filmskom porukom. Tačnije, njegovu ulogu ne bismo smeli predimenzionisati, kao što ne smemo ni zanemariti značaj njegovog uticaja. SOCIJALIZUJUĆI EFEKAT FILMA SA STANOVIŠTA AUTOROVE KONCEPCIJE Najvišc istraživanja o dclovanju masovnih nicdija na publiku, odnosno o njihovom socijalizujućcm i

100