RTV Teorija i praksa

pitanje na koji je način Benjaminova teorija primjenjiva i na umjetnost radija. IV Osnovna karakteristika tehničke reprodukcije je, kao što pomenusmo, njena dvostruka priroda koja se očituje u toku dva procesa koji se međusobno uslovljavaju: 1) proces kvalitativne prirode povezan je s realizacijom i reprodukcijom i ima prije svega estetske efekte; 2) proces kvantitavno-kvalitativnog karaktera, koji bi trebalo analizirati u okviru kultumih i društvenih kategorija, јег je on povezan s mehanizmom unmožavanja i širenja umjetničkih djela. Ova karakteristična osobina tehničke reprodukcije u vezi s ranije pomenutom dvostrukom prirodom medija, a kao činjenica određuje dvije njegove veoma važne funkcije: 1) funkciju prenosa u najširem smislu riječi, tj. funkciju širenja odredenih sadržaja iz najrazličitijih oblasti i izvora, Sto se osim toga naziva informativno-posredničkom funkcijom radija, i 2) funkciju načina prenosa, funkciju u kojoj se očituje umjetnički izraz svakog pojedinog medija. Međusobni uticaj ovih dviju funkcija dovodi do toga da tzv. sredstvo transmisije postaje autonomno sredstvo izražavanja, a đa priroda transmisije snažno utiče na transponovani sadržaj. Pejperova konstatacija da forma prodire u sadržaj identična je s poznatom Makluanovom lozinkom The Medium is the Message. U ovom kontekstu je interesantno da vidimo šta se to zapravo zbiva u radijskoj reprodukciji gotovih djela, kakvim to promjenama one podliježu i po čemu se to one odlikuju kao specifične umjetničke tvorevine, primjerene mediju. Do sadaje bilo riječi o dvostrukom karakteru radija i dvostrukom karakteru reprodukcionog procesa. Kada je međutim riječ o prenošenju iz jednog medija u drugi susrećerao se uglavnom sa tri podjednako važne ali međusobno različite pojave:

15