RTV Teorija i praksa

ličnim, konkretnim okruženjem je duboko usađena u fenomenu koji je Elijas Kaneti nazvao nemačkim simbolom za masu Ijudi; šuma kao arhetipsko sklonište. Izraženo u smislu Ijudskih odnosa to znači osećaj zajedništva, tradicije... što se ogleda u klasičnoj nemačkoj sociološkoj distinkciji između Gesellschaft (društvo) i Gemeinschaft (zajednica). Hofman ukazuje na način kojim se centralna, arhetipska predstava o kulturi prenosi u okvirima usmene tradicije a zatim zapečati unutar fizičkih artefakta štampanih i vizuclnih medija, pridržavajući se ekonomije proizvodnje koja obezbeđuje da ovako fiksirane predstave budu baš one koje stvaraju najbolju rezonancu u svesti mase. Stoga je veoma verodostojna teza da koreni uspeha takvih programa kao što je Klinika Švarcvald leže duboko u prošlim vremenima. Suština stvari je u tome da kada se rukavice zaista skinu u nastupajućem sudaru između nacionalnih i transnacionalnih TV sila, suštinsko praćenje te pojave imalo bi daleko veći značaj od akademskog interesovanja. Ono što želim da sugerišem jeste da pitanju televizijskog tržišta budućnosti treba pristupiti iz nešto drugačijeg ugla nego što su ekonoraska i tržišna istraživanja. Uloga i upotrcba televizije može se stvarno razumeti samo ako se shvati ne kako se ona nameće društvu, pošto to nije način na koji taj proccs funkcioniše, nego kako ona uspeva ili ne uspeva da osluškuje i podržava ritam, raspoloženja i moral koji već postoje. Ono o čcmu govori Hofman moglo bi se lako primcniti i na Britaniju, na primer na najmoćniju tclcviziju, naravno u oblasti drame, koja sa vclikim uspchom odavno prikazuje Coronation Street, a ncšto skorije East Enders i ima dugu tradiciju u TV dramama. Nijcdan američki program, čak ni Dalas, nije mogao ni iz dalcka da konkurišc u popularnosti ovim programima. EVROPSKA TELEVIZIJA Drugi isto tako zanimljivi indikatori mogu se zapaziti u okviru evropske tclcvizijc. U Finskoj postoji trcnutno izvcstan broj kanala kablovske tclcvizije, uporcdo sa

70