RTV Teorija i praksa

zajedničke satelitske antene. Prosečno TV domaćinstvo u Holandiji može da prima šest stranih kanala, a 30% domaćinstava ima vidco (podaci iz 1986). Dmgi faktor koji bi mogao ovu zemlju da učini posebno pogodnim tržištem za nove kanale jeste taj što 80% Holanđana govori nemački dobro ili relativno dobro, a 75 % ima osrednje znanje engleskog jezika. Prema tome, Holandija nudi ako ne idealan, onda svakako dobar kontekst u okviru koga se može ispitati potencijal novih usluga u pogledu stvaranja novih tržišta. NACIONALNE GLEDALAČKE NAVIKE Bekcrs ističe da jedan od glavnih stabilnih faktora u gledalačkim navikama Holanđana - po mom mišljenju u gledalačkim navikama skoro svih nacionalnosti - jeste činjenica da je ,sve što se napravi u Holandiji uvek vrlo popularno: holandski proizvodi uvek privlače više glcdalaca ncgo slični proizvodi iz inostranstva". Sedamdesctih godina kada se mogla pratiti nemačka i bclgijska tclevizija na ovom području intcrcsovanje za njih nijc iznosilo više nego 1 do 4%. Međutim, osamdesctih godina holandski gledaoci su bili prcplavljcni mogućnostima izbora. Ali Bckerovo istraživanje otkriva zapanjujuću sliku o priličnom otporu holandske publike prema korišćenju takve mogućnosti izbora. Godinc 1980. 89% gledanja TV pripalo je domaćim kanalima, a 11 % stranim stanicama. On je zatim proučio ponašanje gledalaca u oblasti prijema stanicc „Sky СћаппсГ (Tabela 6). Porcd toga Bekers ističe da je dužina glcđanja televizije zaista porasla pošto je porasla i ukupna količina TV programa, ali dodatno glcdanjc nije usmcrcno ka novim kanalima, već više ka trađicionalnim domaćim kanalima (Tabcla 7). Snaga Bckcrsove pocnte jeste u tome što ona đovodi u pitanje jcdan od osnovnih mitova svetske tclevizije: da nove usluge koje nude jcftino nabavljen telcvizijski program, naročito iz SAD, ne samo što su svuda prisutnc ncgo su i izuzctno popularne širom svcta. Ali nije tako. Oni koji su pokušali da ustanove, u ovorn slučaju.

78