RTV Teorija i praksa

panevropsko tržište strahovito su potcenili snage nacionalnih kultura, moć jezika i tradicije, sila koje još uvek vladaju unutar nacionalnih granica. Zbog toga se mora sa rezervom gledati na potencijal prihoda od reklamiranja koji čeka da bude iskorišćen, јег postaće jasno da se tcško može poverovati da će nove satelitske i kablovske usluge moći da ponude takav program koji bi ozbiljno uticao na auditorij đa naklonost koju oseća prema domaćim programima pokloni onome što dolazi spolja. Stoga je objektivno tačno da u finansijskom smislu postoji potencijalni porast prihoda od reklamiranja, ali isto tako je tačno i da taj potencijal ima pre nacionalni ncgo transnacionalni karaktcr. Ne želim da kažem da većina TV sistema neće koristiti američki TV proizvod, ili da neće biti pojedinih slučajeva gde ćc se takav program emitovati u velikim količinama, ili da nijedan od tih programa neće doživeti uspeh, Želim da kažem da ti prograrai takvi kakvi jesu ne mogu da ostvare postavijeni cilj, naročito ako nova tržišta treba da se stvaraju uz pomoć strahovito skupih distribucionih sistcma kao što su kabl i satelit. Zaista moćne proizvodne snage u oblasti televizije jesu, a biće i übuduće, nacionalne. Tamo gde se bude koristila araerička tclcvizija će biti nešto kao televizuelna podvrsta koja služi za popunjavanje praznina u programu, ali bez bitnog uticaja na strukturu auditorija, pa prema torae i na ekonomiju tclevizije budućnosti. KULTURNA RAZNOVRSNOST Kada čovck napravi ovu turu kroz svetsku televiziju utisak koji prcovlađuje nije unifornmost, glas samo jednc kulture i utapanjc svih drugih, nego sve izraženija kuiturna raznovrsnost koja potičc od nacionalnih auditorija. Dok sam tražio dokaze postcpeno sam uočio jednu dimcnziju koja se odnosi na reagovanjc ne samo javnosti, ncgo i z.vaničnih medijskih institucija koje donosc svc višc strategijskih ođluka usmerenih ka odbacivanju upravo onih srcdstava novih međija za koje

79