RTV Teorija i praksa

se tvrdi da će budzašto rasprodati njihov proizvod po celoj zemaljskoj kugli. U ispitivanju potencijala za nova tržišta treba imati u vudu aktivnosti onih koji već dominiraju na televizijskim tržištima mnogih delova sveta i svakako uticajnih industrijskih društava. Ceo razvoj televizije u Evropi, na primer, razvijao se na principu javnih radio-đifuznih usluga. Pri razmatranju budućnosti TV tržišta, a naročito pri procenjivanju mogućeg uspeha onih usluga koje su izvan granica te tradicije, ne trcba potcenjivati snagu tradicije javnih usluga, moć već stvorenih očekivanja kod uacionalnih auditorija i sposobnost institucija javnih usluga da brane svoju teritoriju. Ne mislim da su te institucije nepovredive, da nisu u stanju da naprave neverovatne gluposti i stratešku i taktičku grešku. Samo želim da naglasim da je u istorijskom smislu njihova snaga dolazila iz njihove duboke povezanosti sa nacionalnim tlom. BRU je 1986. objavio rezultate svog istraživanja o tome šta britanska publika želi u budućnosti televizije. 27 Kontekst ovog istraživanja bila je kampanja vođena sa ciljem da se BBC privoli na emitovanje reklama. Istraživanje je pokazalo da je bilo podrške na jednom nivou, i to u visoko sručnim krugovima, da se BBC privoli da emituje reklame. Javnost, na primcr, ne bi bila zadovoljna takvim aranžmanom ako bi ponuđen program tađa bio lošiji od postojcćcg. Od 54% onih koji su pristali na reklame samo 29 % je rcklo da bi ih prihvatilo ako bi to značilo smanjcnje izbora programa, a oni čine samo 16% ukupnog tclcvizijskog auditorija. Medutim, 75% onih koji žcle rcklamc na BBC nemaju ništa protiv njih, ako bi bez obzira na smanjcnje ukupnog programa mogli da dobiju više svojih omiljenih programa, a oni prcdstavljaju 40% potcncijalnog auditorija. Ono čemu bi se Ijudi protivili jcstc više amcričkog programa na tclcviziji: 65 % onih koji su sc izjasnili u korist rcklama ua BBC promenilo bi svoje mišljcnjc ukoliko bi to značilo višc amcričkog programa na britanskoj tcleviziji.

27 D. Morrison, Invisible Citizens: British opinion and the future of broadcasting, Broadcasting Roscarch Unit/John Lihhev, London, 1987.

80