RTV Teorija i praksa

posmatrajući ove ne tako značajne događaje i sporazume, u stvari, prisustvujemo postavljanju temelja za nešto nmogo dugoročnije i značajnije. Neobično je što i pored toliko novca utrošenog na tzv. istraživanja tržišta, razumevanje auditorija ostaje tako ograničeno, a povrcmeno je u potpunoj konfuziji. Jasno je da postoji neodložna potrcba da se, u intelektualnom kao i komercijalnom smislu, mnogo bolje shvati suština onoga što bi se moglo nazvati biografijom gledanja televizije, i da se uoči i shvati minimum kao i maksimum života televizijskog auditorija. Jedna od važnijih pojava u evropskim istraživanjima komunikacija jeste porast etnografskih studija TV auditorija, koje posmatraju auditorij kao skup veoma kompleksnih individua, a ne kao apstraktnu statistiku u Ijudskom obličju. Takve pojave treba oberučke prihvatiti. Stvarnost pokazuje da američka televizija nikada nije bila toliko popularna i rasprostranjcna kao što se to smatralo, da domaće stanovništvo suštinski daje prednost domaćem programu, da novim distribucionim tehnologijama predstoji nemirna plovidba i da će se državne vlade i nacionalne radio-difuzne organizacije i dalje boriti za opstanak. U stvari, realnost budućnosti tclevizije neće ličiti na bcšavnu odoru istkanu u Holivudu, već pre na prckrivač napravljen od mnogbrojnih krpica gde će neke krpicc biti vcće od drugih, ali čija će osnovna svojstva biti raznovrsnost i vcličina, kao i puno različitih boja. Prevcla s cnglcskog

Julija Vučić

' Michacl Тгассу, и Рориlаг Cullurc and ihc Economics ol'Glohal Tclcvision," Inlcr Mcdia, lom 16, hr. 2, 1988, sir. 9-25.

85