RTV Teorija i praksa

Nerazumljivost odnosno nepoznavanje reči, koje su u prvoj anketi od 110 učenika samo po jednom označene kao nepoznate znatno se povećala. Značenje reči replika ne razume nijedan učenik, samo jedan poznaje značenje rečifrek\’encija, a po dva učenika u čitavoj školi znaju šta znači šovinizam i stabilizacija, reči tako često, gotovo svakodnevno, upotrebljavane. Od trideset reči ili izraza, za koje smo zatražili odgovor o značenju u kontekstu, možemo reći da samo za ove reči ( migracija , delegaf, polemika, represivne mere, statut, zabluda, mahinacija i dizajn ) više od 60% učenika zna pravo značcnje. Interesantno je i to da se 23,4% učenika nije opredelilo skoro ni za jedan ođ predloženih odgovora, a da jedan broj učenika zamenjuje značenje reči. Prema njihovim odgovorima: sportisti su na poslednjoj Olimpijadi prezentirali svoju zemlju (69), krizom se označava siromaštvo (62), doktrina je nagrada za rad doktora (51), fluktuacija je bezrazložna promena (45), kredit je pismena punomoć (25), statut je mermerni kip (23), mahinacija je u prošlosti bila übojito oružje (16), a zabluda je ukras u stanu (10). Moguće je ovde postaviti i pitanje o slučajnosti biranja ponuđenog odgovora, ali se ta slučajnost nije mogla izbeći. Nismo utvrđivali kako su „reagovali” odlični učenici u odeljenju u odnosu na druge, jer je anketa bila anonimna, ali bi bilo realno očekivanje da su ош „bolje prošli”. Imajući u vidu rezultate dobijene naknadnom proverom, indirektno se može zaključiti da je onda i ukupna razumljivost i drugih, već spomenutih rcči, takođe manja od stanja u anketi, a time je i ukupna komunikalivnosl cmisije smanjena. ZAKLJUČNE NAPOMENE 1. Naše kratko, i u mnogo čemu svakako ograničcno istraživanje ipak nesumnjivo pokazuje da postoji vcliki

112