RTV Teorija i praksa

EVROPSKO MEDIJSKO TRŽIŠTE Evropsko medijsko tržište je, s jedne strane, najveće medijsko tržište zapadnog sveta a, s druge, rascepkano u mnogobrojne kulturne i jezičke prostore. Audiovizudni mediji Evropsko medijsko tržište obuhvata, upoređujući jačinu kupovne moći, za trećinu više lica i domaćinstava nego severnoameričko (v. tabelul). Opremljenost TV i radio-aparatima, naročito drugim i trećim aparatom je, ipak, značajno manja nego u Americi, a posedovanje video-rikordera nalazi se za dobrih 25% ispod onog u SAD. Kod obrade podataka o komunikacijama tipični grafikoni opremljenosti dopuštaju da se u Evropi izvede zaključak o kontinuiranoj nabavci i posedovanju drugog i trećeg aparata, a pre svega video-rikordera, i u narednim godinama.

Tabela 1 EVROPSKO I OSTALA TV TRŽIŠTA

Nasuprot Severnoj Americi u Evropi je samo oko 12% domaćinstava povezano kablovski, 11% u okviru EZ. Preciznija analiza pokazuje da se 80% domaćinstava u Evropi, koja imaju priključak za kablovsku tcleviziju, nalazi u 4 zemlje: Belgiji, Holandiji, Švajcarskoj i Nemačkoj. Broj kablovskih priključaka vredan pažnje može biti dostignut samo u navedenim zemljama, ali ne

4 Luyken G.M., „The VCR Explosion and its Impact on Television Broadcasting in Europe”, „Columbia Journal of World Business”, br. 4/1987.

11

(U MILIONIMA) Stanovnici Domaćinstva Vlasnici videa Domaćinstva sa kablom Salelitski programi 1988 mil. % mil. % EZ 321,89 115,0 43,9 38,2 12,2 10,6 46 Zapadna Evropa 353,3 124,2 50,0 40,3 15,6 12,6 46 Sevema Amerika 250,0 92,1 58,1 63,0 49,4 53,6 60 SAD 226,0 83,5 52,5 62,9 43,5 52,0 60 IZVOR: The Europian Institute for the Media; Screen Digest 1988; Cable & Satelite Europe, 1989.