RTV Teorija i praksa

JEDAN MODEL ISTRAŽIVANJA KOMUNIKACIJE

Zora Otđlora, Prvoslav S. Plavšić i Branislav Mijatović, Međuljudsko ponašanje u TV programu za decu, Centar RTB za istraživanje programa i auditorijuma, Beograd, 1990

Nije uobičajeno da se rad takvog teorijsko-metodološkog utemeljenja i produbljenog problemskog vidokruga objavi u tekućoj ediciji istraživačke službe nekog radio-televizijskog centra. Na nevelikom broju strana autori izveštavaju, kroz ravan šireg kulturno-civilizacijskog konteksta, o prvoj fazi projekta uspostavljenog u saradnji Austrijske akademije nauka i Centra RTB za istraživanje, kojim se izučava posredovanje kriterija vrednosti međuljudskog ponašanja na televizijskom programu za decu i omladinu u interkulturalnom poređenju Beča i Beograda. S obzirom na proces posredovanja vrednosti, za istraživače je glavno pitanje da li prikazivanje na televiziji utiče na vrednosne stavove koje deci i omladini nameće njihova sredina i da li se takav uticaj može dokazivati empirijskim eksperimentom. Syoje teorijsko polazište, težeći ka interdisciplinarnoj zaokruženosti, obrazlažu iz pregleda prethodnih radova 0 deci i televiziji, gde se pre svega ispituju agresija, delovanje reklama, učenje iz emisija i prijem televizije u porodičnom okružju. Podrobnije razmatraju problematiku vrednosti sa aspekta razvojne psihologije 1 psihoanalize, kao i jezički nivo posredovanja vrednosli. Udovoljavajući zahtevu samog ispitivanja

165