RTV Teorija i praksa

izdvajaju ne samo povećanim brojem aktivnosti nego i smanjenom koncentracijom akcija kod pojedinih aktivnosti. U beogradskim emisijama prisutne su sve kategorije aktivnosti predviđene modelom i njihovi relativni iznosi zastupljenosti veći su u dve trećine slučajeva. Ipak, protumačeni u ravni vernijeg praćenja psihosocijalnog ravzoja mladih, podaci o interakcijama potkrepljuju sumnju u primerenost izbora programa dečjim mogućnostima prijema u oba grada, mada, s obzirom na dinamiku i neposrednost Ijudskog opštenja, više odgovaraju raznovrsne i komunikaciono bogatije emisije iz Beograda. Sa psihoanalitičkog i razvojnog aspekta istraživaći drže da su ravnomernija podela interakcija usled veće "zastupljenosti kategorija aktivnosti i komunikaciono bogatstvo sadržaja u beogradskim emisijama donekle analogni komunikacionoj povezanosti u svakodnevnom životu, pa i da je komunikaciona interakcija više na ceni u Beogradu nego u Beču. Svesni da se problemi u vaspitanju, naravno, ne rešavaju televizijskim programom, istraživači veruju da se poštovanjem adekvatnih identifikacionih modela može izbeći zasićenje problematičnih struktura i pripremati program kojim će se pratiti psihički razvoj deteta. Autori predočavaju razrađen model komunikacione analize predviđajući primenu i na druge emisije i igrane forme. Time se podrazumeva dovoljna opštost elemenata i kategorija modela, pa bi iz takve univerzalnosti izbor dečjeg programa za verifikaciju bio slučajan, pristrastan po naklonosti za pređmet a ne specifikaciji samog modela. Ali kako je teorijsko-metodološka osnova njegova i izvedena dobrim delom upravo za takvu uzrasnu skupinu i kako se dečji program ne definiše samo publikom - koju autori inače stavljaju u prvi plan pozivanjem na zahtev konstruktivne identifikacije - nego i kategorijalnim sistemom aktera i aktivnosti, područje primene se univerzalizuje do granica starosne pripadnosti. Nije jasno kako bi eventualna transformacija modela za proučavanje medijskog sveta odraslih prebrodila napetost prelaska sa forme i matematičkih relacija na

167