RTV Teorija i praksa

kamenjem u okolnostima kada su, zatirući domoroce Asteke i Tolteke, pomišljali da će njihova avantura i pustolovina zauvek ostati krupan istorijski znamen, nisu ni slutili da su njihove ustreptale nade i pohlepa u stvari lelujavi hod krugova na vodi. Nije, naime, prošlo ni dvadesetak godina od rušilačkog pohoda, a don Fransisko, kao i Korles, uostalom, suočcni su sa neumitnošću nepisanih zakona prolaznosti. Njihovo vreme prohujalo je, spomen na učinjena zverstva jači je od mogućnosti da se protagonisti iznova zakite legendama o pobednicima i osvajačima. Sada su na redu druge ličnosti, drugi slučajni izabranici čija će imena biti utisnuta dublje ili pliće u istorijske anale. Suludu dugogodišnju nameru don Fransiska da se ponovo vrati u Meksiko i opet bude onaj stari, zlokobni jahač apokalipse, mača zarđalog od nebrojcnih posečenih glava i udova nedužnih - u korenu saseca glas razuma njegove supruge koja uporno ponavlja: ~Ti se nećeš vratiti, pregazilo vas je vreme, tamo ćc ići drugi Ijudi”. Pokunjen, razočaran, doživotno prepuštcn samom sebi, u već poodmakloj vlastitoj raščovečenosli, don Fransisko ostaje i kao opomena, i kao potrcsno svedočanstvo da se čovekove snage uzaludno i nehumano rasipaju u pregnućima kojima je jedini cilj sila i uništenje. Kortesovpovratak Andreja Hinga tckst jc izuzetne dijaloške fakture. U njemu ne znate šta pre plcni, da li likovi, ili njihovi snažni odnosi i sukobi. To je do punog izražaja došlo u prevodu Gojka Janjuševića, u režiji Predraga Bajčetića, i u sjajnim glumačkim tumačenjima Ljube Tadića, Raše Plaovića, Ljiljane Krstić, Tanasija Uzunovića i drugih. Nc trcba zaboraviti ni majstorsko i übcdljivo pevanje Tihomira Petrovića koji je sa izuzctnim smislom za lu vrstu interpretacije pcvački nadogradio baladu konkistadora koji svojim draganama peva o tomc šta će im doneli kada sc vrati iz dalckih, prekookeanskih svclova.

75