RTV Teorija i praksa

programa Radio Beograda Darkom Tatićem, i kao sećanje na neke od njegovih najzapaženijih rediteljskih ostvarenja, reprizno je emitovano i delo pođ naslovom Campo santo koje me je po ko zna koji put uverilo da autori teksta nisu uzalud svoju tvorevinu nazvali radiofonskim esejom. Njihova osnovna namera da tim poduhvatom ispitaju - kako rekoše - „mogućnosti sinteze heterogenih literarnih izvora u dramskom tkivu, i mogućnosti bifokalne i polifokalne percepcije u stereofoniji” - dovela ih je do rezultata koji je bio i ostao u samim vrhovima današnjeg našeg radio-dramskog izraza u stereofonskoj tehnici. Campo santo ili Sveto polje u svorn dramaturško-dokumentaristićkom jezgru ima nekoliko slojeva, podjednako sadržajnih i u istinama koje vaskrsava, i u visokim naponima emotivnosti. Tu je, pre svega, sugestivno kazivanja Julije Najman o ženi Jevrejki koja sa dvoje male dece nastoji da izbegne ratne vrtloge, progone i košmare s početka Drugog svetskog rata čiia se zlokobna znamenja nadnose nad stvarnošću tog nasilno razrušenog porodičnog doma pretećim senkama fašističkih koncenlracionih logora. Tu je onda i udeo Dušana Veličkovića koji je prozi Julije Najman pridodao odgovarajuće odlomke tekstova Ničea, Rajha, Kamija, Tomasa Mana i drugih, a posebno, tu je i rediteljski postupak Darka Tatića da se svi ti iskazi ne sjedine samo u okvirima virtuozno montiranog i nesvakidašnjeg radiofonskog eseja, nego da oni u isti mah budu i stravični radio-dramski oratorijum u kome odasvud izviru i žmare nas glasovi, zvuci, sećanja, tuge i opomene užasa rata. U Campo santu Darko Tatić je uz višestruku pomoć muzičkog urednika Nade Starčević, ton-majstora Milosava Mitrovića i velike glumačke ekipe u kojoj je najuzbudljivije delovala Zagorka Marjanović - do neslućenih razmera upozorio na stvarnu ulogu rcditclja u ovakvim stvaralačkim zahvatima. Zvučna i govorna lavina emisije Campo santo obrušavala se čas izvanrednim rediteljskim smisiom da ironizuje elemente jedne istorijske farse, bolje rečcno, farse istorije, u kojoj su narcisoidno učcslvovaii inostrani i

79