RTV Teorija i praksa

Radio kao sredstvo masovne komunikacije primenom RDS probija „zvučnu barijeru sopstvenog zvuka” i postaje pored auditivnog izraza i vizuelni. Proširuje se polje komunikacijskog izraza i percepcijom i sadržinom i prelazi rubikon jednodimenzionalnosti. To ne znači da će radio zameniti ili biti hibrid televizije, štampe i drugih sredstava masovnih komunikacija. Pored zvuka i tišine radio će koristiti i radio-tekst. Moći će da izađe iz tišine u zvuk, iz jednog zvuka u drugi, da uz zvuk šalje nečujnu poruku, ili sve to i zajedno i istovremeno. Dopuniće zvuk i racionalno pisanom porukom. Radio-vest će trajati i duže od trenutnog kontakta sa slušaocem. Ona može prema interesovanju biti i odštampana na odgovarajućem uređaju. Radijske medijske prednosti poput brzine i neposrednosti prenosa događaja u svim odrednicama autentičnosti i aktuelnosti dopuniće se još autentičnijim, aktuelnijim, bržim i krozvreme i kroz prostor. Ajedna od konstanti njegovog postojanja kao što je ekonomičnost, učiniće ga još atraktivnijim. Upotreba jednostavnog i prepoznatljivog jezika, kratka i kondenzovana poruka, češće i raznovrsnije ponavljanje bitne poruke, korišćenje izražajnih prednosti i vrednosti, uvažavanje tehničkih specifičnosti... doživeće još potpuniji razvoj, kao i druge nove tehničke mogućnosti. Mikrofon će ostati nezamenljiv, ali će ga dopuniti i kompjuter i novi simboli u radiju, pored simbola govora. Javne i opštedruštveno važne informacije praktično će se pomoću RDS posredovati do krajnjeg korisnika bez posrednika. Time će radio postati još demokratskiji i humaniji. Kontakt sa izvorom informacija, događajem, brza kontribucija primarne informacije i brza obrada i difuzija praktično će udvostručili komunikacijski kanal i njegove mogućnosti. Od jednog istog kanala učiniće više u istom trenutku bez odlaganja. Proširiće se lepeza ponuda, a radio će izaći iz svoje vlastite senke. Time će se i osnovne definicije i pojmovi i u svakodnevnom jeziku, ali i u jeziku stručnjaka, nadograditi i menjati. Klasično poimanje radio-difuzije i radio-difuzne organizacije zasigurno će dobili novo značenje.

93