RTV Teorija i praksa

113

VREME SADAŠNJE Posle slučaja tzv. nestale novčanice od milion dolara u toku snimanja Mama Lučije (1987) i svađe dva beogradska producenta, „Kožutnjak” je sve prazniji. Naravno ne zaboravljamo ni Quo vadis? (1988) ni Borisa Godunova (1989) ali je izvesno da će atraktivni izgrađeni objekti nadživeti dela. Plan rada „Jadran filma” je relativno oskudan, a kapaciteti stoje. U trenutnoj svetsko - domačoj situaciji niko se ne usuđuje da uđe u skupe poduhvate bez elementarnih garancija za normalan završetak snimanja i odgovarajućih uslova za rad glumaca i ekipe. A za to vreme u Evropi se radi na različitim integracionim planovima, formiraju se strukovna udruženja i teži se maksimalnom iskorišćenju svih tehničkih i kreativnih kapaciteta bez obzira u kojoj se zemlji nalazili. Jugoslovenska filmska saradnja sa inostranstvom je na silaznoj putanji uprkos svemu. A zašto? Čini se da niko ne zna. VELIKA EVROPA Nepobitne su dve konstatacije o filmsko-finansijskim kretanjima. Iste brige i problemi plasmana, prodaje i distribucije more i istočne i zapadne producente. Velika buduća ujedinjena dvanaestorica već su preduzeli niz koraka da revitalizuju sopstvene kinematografije i time doprinesu zaštiti evropske kulture, a male zemlje još uvek stoje na pragu projekata. Uglavnom tek pregovaraju pod kojim uslovima će moći da nađu svoje mesto pod evropskim suncem, iako sve evropske organizacije tipa Media, Audiovizuelna Eureka, Euroimaž itd. decidirano i deklarativno tvrde da nema ili su minimalne prepreke za uključenje i zemalja izvan dvanaestorice. Najznačajniji projekt koji trenutno postoji na globalnom u evropskom nivou je Audiovizuelna Eureka (AVE). Sa ciljem razvoja strategije opstanka i razvoja audiovizuelnih medija, Eureka pokriva evropsku medijsku saradnju na svim nivoima od