RTV Teorija i praksa

Znatno pasivnije oblike saradnje promoviše Evropski savet čiji je Jugoslavija pridruženi, dakle ne i punopravni član. Ova organizacija teži okupljanju velikog broja evropskih zemalja i otvorena je za različite vrste inicijativa. Projekat Euroimaž je evropski fond za razvoj koprodukcija i distribuiranje filmova kao i RTV ostvarenja, osnovan 1988. godine. Pod njegovim pokroviteljstvom održano je nekoliko smotri (nedelja) jugoslovenskog filma u inostranstvu. Apsolutno je spreman za sve vidove saradnje, a pod pokroviteljstvom i generalnog sekretara ES, gospođe Katrin Lalimijer održan je i ovogodišnji prvi BESEF. Zapad se sve više interesuje za Istok, do koga godinama nije mogao slobodno da dodc. Na konferencijama za štampu stvaraoci nekadašnjih zemalja socijalizma izjavljuju da sada imaju slobodu (glasnost i perestrojku), tehničke osnove, ali da nemaju sredstava a poneki ni ideja kakve filmove da snimaju. U periodu društvenih i duhovnih previranja teško je pogoditi ukus publike, a i malo para ostaje kada se nema hleba. VREME BUDUĆE Očigledno je da će, dok se ne srede brojni i raznovrsni problemi u našoj zemlji, Jugoslavija bili u nepovoljnoj poziciji. Može se desiti da posle svakog pokušaja uključivanja i nastupa u Evropi oslanemo sa gorkim „ukusom geta”. Jedan od pragmatičnih izlazaka i nalaženja sredstava za snimanje filmova je razvijanje bratske saradnje dva medija - fiima i tclevizije, Film i televizija su u Švajcarskoj, Italiji i Nemačkoj postali jedan jedinstven, ncdeljiv medij. Televizija ne finansira samo film koji se kasnije kao produžena serija emituje na televiziji, već se odmah pravi kao film koji ima premijeru na televiziji. {Drvo za klompe , 1983; Dvostruki živor Matije Paskala , 1985). Ovakva situacija je mnogo jasnija sa stanovišla medijske estetikc jcr nema veštačkog natezanja i korišćenja svega što je snimljeno, a u filmu odbačcno, kako bi se izmontiralo nekoliko epizoda TVserijc. Istovremcno rešeni su i problemi formata, kadriranja karaktera priče (TV

115