RTV Teorija i praksa

kamerna ili hioskopski sj)ckiakularna), problem riima zbog podele u epizode i slično. Tokom godina ova saradnja, u Jugoslaviji, bila je definisano oskudnog obima, ali kontinuirana. Dovoljno je pomenuti, tokom poslcdnjih pctnacstak godina Zimovanje u Jakobsfeldu, Otpisane, Sveto mesto, Varljivo leto, a uskoro i Zahoravljene Darka Bajiča. Povećan obim saradnje jc rezullat impcraliva finansijske krizc, da skupa medijska dcla ovim putem dobijaju dva izvora finansiranja, ali ipak ostaju u estetskoj dominaciji jcdnog - pre filma nego tclcvizije. Ovakav ishod je i relativno opravdan jcr lelevizija je neosporno najvcći konzumcnl filmova, pa po logici stvari treba da budc i najvcći producent. Još jedna „vrata koja ostaju otvorcna” su vrata međusobne saradnje TV cenlara i filmskih kuća iz različitih republika. Ali dok sc nc oslvarc ovakvi planovi put Jugoslavije u veliki svet i svct koprodukcija vodi prcko talentovanih pojedinaca sa ličnom inicijativom. Nekada smo izvozili tehniku a sada talcntc, nckada su bile mehaničko pravne a sada su „slvaralačke ’ koprodukcije - ukoliko to možemo nazvati koprodukcijama. KO SMO MI Veliki učinak potencijalnc sprcge finansijskih izvora i talcnata i snaga sakupljenih iz cclc Evrope dclimicno krči put manjc razvijcnim zcmljama, uslovno rcccno velikog stvaralačkog polencijala. Porcd Kusturice, jugoslovenskog rcditclja z.a sva vrcmcna, pod okriljcm Evrope snimaju i Srdan Karanović i drugi. Za sada najefikasniji pul jc pronaći stranog producenta koji jc zaintcresovan za projckal a onda visprena produccntska kuća uspcva lakšc od jugoslovenskih produccnata i agenata da iskorisli svc izvore finanširanja na cvropskom nivou. Tako Jugoslavija jeste „nežto izmedu” i znatno komplcksnijc, a ipak jos nije u potpunosti Evropa. Jugoslovenski rcdilclji su uglavnom zadovoljni, ali tu i tamo poncko postavi dclikatno pilanjc o ocuvanju našcg nacionalnog idcntilcta. Ciljani cvropski idcnlitct

116