RTV Teorija i praksa

Borislav Šesterikov

BUDUĆNOST TELEVIZIJSKOG MULTIKANALNOG TONA

U cilju povećanja kvaliteta reprodukcije televizijskog tona učinjen je veliki napredak za poslednjih deset godina. Do рге nekoliko godina u radio-difuziji koristio se analogni шопо ili stereo ton, dok je pojava digitalnog stereo-tona novijeg datuma. Međutim, tek je prelaskom sa analognih na digitalne tonske sisteme učinjen presudan когак ka visokom kvalitetu reprodukcije, koji se često označava sa Hi-Fi (High Fidelity) reprodukcija, na primer posredstvom digitalnog kompakt-diska (CD). Kod televizije se proizvodnja tonskog signala mora realizovati po dva audio-formata: mono/stereo i mono I/mono 11. Kompatibilno proširenje sa mono na stereo sistem programski je slično onom kod radija, dok je kod televizije drugi mono I/mono II format programska novina, jer jednu TV sliku prate dva različita mono I i mono II programa. Na primer: kod filma mono I je originalna tonska verzija, a mono II nahsinhronizovan prevod na jezik oblasti u kojoj se nalazi TV centar. lako je tokom niza godina raslo interesovanje za stereo-reprodukciju i ova dvojezična alternativa je veoma korisna u mnogim programskim žanrovima - što ј е naročito važno za TV centre koji pokrivaju regije sa viže jezika, i kod satelitske televizije koja pokriva

163