RTV Teorija i praksa

redovno zasedanje Komisije za dramu Evropske radio-unije (EBU). Tada su nas domaćini iz Dramsljog programa WDR poveli iz glavne radijske zgrade u Filharmoniju i sa ponosom i zadovoljstvom pokazali digitalni studio. Digitalni studio u dvorani Filharmonije je stalni studio WDR za snimanje umetničke muzike, za snimanje Simfonijskog orkestra WDR, čiji je stalni žef-dirigent Gari Bertini, i za snimanje i prenose koncerata koji se u Filharmoniji održavaju. Srce studija je miks-pult NEVE DSP (Digital Signal Procesor), prva u svetu kompletno digitalna i automatizovana konzola, kompjuterom upravljan i opremljen NEVE Necam automatskim sistemom. Proizveden je u firmi NEVE Electronics International Limited, u Engleskoj, i nosi fabrički broj 2. Konfiguracija ovog miks-pulta je sledeća: 48 mikrofonskih ulaza, 32 analogna izlaza, 32 digitalna ulaza-izlaza, 48 filtera (za visoke i niske učestanosti), 48 četvoropojasnih ekvilajzera, 48 kompresora i limitera, 48 ekspandera i noise-gatea, 56 motorom vođenih reglera-potenciometara i 56 ton-mesera (instrumenti za merenje nivoa snimka). Radi sa semplujućom učestanožću od 48kHz, u formatu AES/EBU. Inženjeri razvoja i tonski inženjeri WDR tražili su za studio u Filharmoniji takvu konzolu koja će biti u stanju da ispuni veoma obimne zahteve (analogno i digitalno snimanje, istovremeni rad za radio i TV, mogućnost uključivanja u satelitske prenose, itd.), koja će imati veliku propusnu moć i fleksibilnost, koja će omogućiti brze promene radnog režima i čija će sigurnost u radu biti velika. Sve ove zahteve ispunjava NEVE DSP, miks-pult sa 20 Mbitnim računarom, sistemom Necam 96 za automatiku, dinamikom boljom od 89 dB i sposobnošću da se u roku od 10 sekundi uspostave svi radni statusi. Studio u Filharmoniji je otpočco sa radom (obuka ton-majstora i osoblja za servisiranje) u aprilu 1986. godine. Pored miks-pulta NEVE DSP studio je opremljen i sa dva digitalna procesora Sony PCM 1630, dva U-matic rikordera Sony DMR 2000, kao i

178