RTV Teorija i praksa

odomaćenih Yamahe i Rolanda, kao i brojne semplere i druge procesore. Studio je snabdeven i klasičnim analognim višekanalnim (24) magnetofonom, tu je i nekoliko DAT kasetofona, a pored svakog elektroakustičkog instrumenta nalazi se po jedan Atari kompjuter. Glavni kompjuter je Apple Mc 11, a svi uređaji u studiju su pomični, akustika je živa, tj. bez adaptacija, svetlo je dnevno a ne vešlačko, ventilacija postoji ali se vrši prirodno provetravanje otvaranjem prozora, i sve je podređeno što prirodnijim uslovima rada. Tako je studio zadržao, zahvaijujući bogatoj opremi, svojevrstan oblik laboratorije, ali je zadržao i sve odlike normalne i veoma prijatne radne atmosfere. U zgradi u kojoj se nalazi Elektronski studio, na spratu ispod nalazi se i stari Elektronski studio, u sasvim ispravnom stanju, sa tehnikom koja je stara više od 30 godina. Stari cevni EAB miks-pult, četvorokanalni analogni magnetofon, mnogo raznih ton-generatora i nijedan muzički elektronski instrument u obliku koji je nama danas poznat. U ovom studiju svoja dela stvarali su Karlhajnc Štokhauzen, Mauricio Kagel, Hans-Verner Hence i drugi, danas u svetu poznati i priznati kompozitori elektroakustičke muzike. Zbog toga je studio WDR jedan ođ vodećih u Nemačkoj (pored studija u Darmštatu), a takva se reputacija mora čuvati i održavati. Upravo stoga, sa posebnom se pažnjom studio održava i neguje, i pokazuje, pa je i meni bilo omogućeno da čujem i jedno od dela nastalih upravo u ovom studiju, delo Kontrapunkii Štokhauzena iz daleke 1960. godine. Nakon posete WDR Elektronskom sludiju, bio sam u prilici da provedem i tri dana u Elektronskom studiju Visoke državne škole za muziku - MHS, u Kelnu. Ali to bi mogla biti i tema za neki drugi napis, koji bi u sebi sadržavao i pregled rada i oblika delovanja ove visokoškolske umetničke ustanove, toliko značajne i cenjene za kulturni život Kelna.

183