RTV Teorija i praksa

PUBLIKA KAO DRUŠTVEN O -KULTURNA KATEGORIJA

Miloš Nemanjić, Filmska i pozorišna publika Beograda, IDEA i Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd, 1991

Teško će se u našoj sociološkoj literaturi naći tako temeljno i obuhvatno proučavanje publike, kakvo pruža Miloš Nemanjić u ovoj knjizi, inače doktorskoj disertaciji, kojom razmatra socijalno-kulturne uslove formiranja beogradske filmske i pozorišne publike u periodu od 1961. do 1984. godine. Štaviše - mada se njen predmet može omeđiti sociologijom kulture, umetnosti i recepcije - sociološka perspektiva nije tek disciplinamo određivanje, već pre težnja ka integrativnoj pojmovnoj i empirijskoj identifikaciji celovitosti samih pojava. Naime, prihvatajući teorijski i operacionalni smisao stava da primalac umetničkog dela nije ni apstraktna Ijudska jednka, ni pasivni objekat u estetskoj komunikaciji, M. Nemanjić formuliše polazište da se u savremenom svetu suma umetničkog stvaranja i doživljavanja umetničkog dela ostvaruje, uvek pod delovanjem konkretnih socijalno-kulturnih uslova, na horizontu univerzalnih civilizacijskih obeležja, pre svega naučnotehničkog napretka, snažne urbanizacije, povećanja slobodnog vremena i strukturalnih promena potrošnje. Time se obeležava kontekst i uslovljenost kretanja filmske i pozorišne publike. Autor uočava takve opšte tendencije u drušlvenom urbanom i kulturnom razvoju Beograda, ali izdvaja i

235