RTV Teorija i praksa

osnovu istraživanja inostrane literature i periodike sačinimo pregled razvoja jutarnjih programa, njihovih koncepcija, publike, sadržaja, a gde je to bilo moguće priložili smo i finansijske pokazatelje kao i izvore prihoda. SAD - 1952. GODINE Prva iskustva u osmišljavanju jutarnjih programa potiču iz Sjedinjenih Američkih Država u kojima već trideset devet godina postoji jutarnja televizija. Jutarnji TV program u SAD je dakle, skoro punih šest godina stariji od televizije u Srbiji. Prvi jutarnji programi počinju u 7.00 jer je, prema statističkim podacima 90% Amerikanaca u to vreme već budno. Amerikanci relativno rano ustaju: 33% ustaje u 6.00 ujutro; 25% nakasnije do 6.30, sledećih 25% do 6.45. Na ovom mestu biće korisno da navedemo i podatke istraživanja budžeta vremena stanovništva Srbije (izvan pokrajina) koja redovno sprovodi Centar RTB za istraživanje programa i auditorijuma. Tako npr. u toku oktobra 1990. godine nalazimo da je u 6.00 časova ustalo oko 53%, u 6.15 oko 58%, u 6.30 68%, u 6.45 72%, u 7.00 82% a u 8.00 svih 92% stanovištva starijeg od 10 godina. Na osnovu odgovarajućih rezultata utvrđivan je i početak Jutarnjegprograma Televizije Beograd (ranije u 7.00 a u poslednje vreme od 6.30). Svakako, struktura „budnih” menja se u jutarnjim časovima takoreći iz trenutka u trenutak kao što se menja i struktura televizijskog auditorija što, prirodno, mora da se odrazi i na pripremu odgovarajućih rubrika. Danas već čitava generacija pamti da je od najranijih dana uključivala ekran čim se probudi i da je tom prilikom mogla da prati reportaže o događajima koji su se dešavali tokom noći. Pet Viver (Pet Weawer), 3 prvi put je uveo jutarnji program na NBC (National Broadcasting Сотрапу) mreži. Ideja mu je bila da napravi „radio sa slikama”. Od samog početka njegova

з Sydney W. Head i Chrislopher H. Sterling, Broadcosting in Amcrica, 1980. USA, str. 642.

96