RTV Teorija i praksa

emisija Današnjiprogram (The Today Show) postavila je solidnu osnovu sa obrazac emisija ili programa koji se još i danas primenjuje. Uputstva svojoj ekipi Pet Viver je ovako precizirao: - ~Ne možemo i ne treba da realizujemo emisiju koja će primoravati Ijude da sede pred televizorima i da svu svoju pažnju koncentrišu na ekran. Želimo da Amerika može da se brije, doručkuje, oblači i da na vreme dođe na posao. Ali, isto tako želimo da Amerika bude dobro informisana, razonođena, raspoložena i da delatnost i odluke njenih građana budu rezultat informisanosti i saznanja”. Upotrebio je i programski trik koji istoričari teievizije smatraju izuzetno duhovitim: angažovao je mladog, veselog šimpanza za partnera voditelju Dejvu Geroveju. Privukao je mnogo mladih gledalaca a njihovim posredstvom i mnoge američke porodice. Već 1954. godine jutarnji program počinje da emiluje i kompanija CBS (Columbia Broadcasting System) koja je tokom godine isprobavala dvadesetak različitih tipova emisija ali se nijcdan nije nametnuo. Stvarna konkurencija jutarnjem programu NBS počela je 1975. godine emisijom Dobro jutro, Ameriko (Good Morning America) na kanalu ABC (American Broadcasting Сотрапу). CBS prvo, od 7.00 do 7.30 cmituje kompietan dnevnik CBS jutarnje vesti (CBS Morning News) a zatim Jutarnjeprograme (Morning Programs) u trajanju od 90 minuta. Eksperimenti pokazuju da jutarnji televizijski gledalac daje prednost kontinuiranom programu. Jutarnji gledalac ne voli promene. Druga pouka koju naglašavaju stručnjaci medija, jeste da ličnost koja se pojavljuje na jutarnjem programu mora da budc simpatična, njoj mora da se veruje. Programi emitovani na tri američke mrcže svih scdam dana u sedmici u mnogo čcmu su slični; informacije, meteorološki izveštaji, gosti u studiju. Jutarnje programe ove tri mrcžc gleda 13% Amerikanaca. Još 10% ujulru glcda druge kanalc na kojima se emituju spccifični programi: dakle, 23%

97