RTV Teorija i praksa
nego baš dokaz kako blizu jedan pored drugog leže dva ekstrema - jezik prirode i jezik moderne tehnologije. Već i zbog toga što dela za slušanje Arsenija Jovanovića nagone na razmišljanje, on zaslužuje svoje posebno mesto u mnogostranom akustičkom arhivu našeg vremena, koje Studio za akustičku umetnost WDR stvara već više od dvadeset godina. Unutar te bogate, iako još mlade tradicije, on na svoj osvežavajuće originalan način održava čast pojma Lehrstiick u Brehtovom smislu. I Faunofonija balkanika je Lehrstiick (komad s poukom) sa jednim moralom koji, da bih to samo kratko nagovestio, može da se priključi ekološkim idejama naših dana. Taj komad hoće da bude pledoaje za naše shvatanje radosti zbog bogatstva sveta prirode, pledoaje za njeno održavanje. Celokupno delo Arsenija Jovanovića je uprkos sve čulne radosti kritično u smislu grčkog Krinoo, što znači „razlikovati”. I tako se gotovo bez šava priključuje drugim delima koje proizvodi Studio za akustičku umetnost, da bi, s jedne strane, zabavio slušaoce elementima akustičke igre, a s druge strane im dao priliku da se rasprave sa gorućim problemima vremena. Kod Arsenija Jovanovića radi se o samom biću umetnosti Ijudske komunikacije i zbog toga istovremeno masovnog medija radija; da bi međusobno povezao intelekt i fantaziju, informaciju i imaginaciju i time omogućio da se i svet tako doživi i intelektualno i čulno. Moramo da se zahvalimo WDR i njegovom Studiju za akustičku umetnost za mogućnost da umetnici kao Arsenije Jovanović ovde svoj rad mogu da dovedu do čujnosti. A vas, dragi Arsenije Jovanoviću, samo možemo da zamolimo da neumorno nastavite sa nizom svojih „slika bez slika”. 15. septembar 1991 Preveo s nemačkog
Ivan Ivanji
148