RTV Teorija i praksa
Za mene je u režiji кгај predstave ili filma najvažniji. Sećate se da Vilar kaže: - „Poslednja reč je najvažnija!” - U režiji, bilo da radim u pozorištu, na filmu ili na televiziji, moram da imam rešen početak i kraj, sve ostalo samo do sebe se rađa. Umetnost režije je i otkrivanje lepe strane divljenja. Šta, u stvari, režirate? Kad režiram moram uvek da doživim zvuk. Kod glumca mi je osnovno šta hoće i šta radi. Dramske radnje uvek iskazujem glagolom. Uvek se pridržavam Stanislavskog: hoću da... Mislim da sociologija uslovljava glumu. Stanislavski je govorio: - ~Ne opterećujte glumca i njegovu glavu, već njegovo srce”. - U svakom trenutku na sceni postoji kod glumca voljni momenat: hoću da... Režija se sasloji od glagola! Uloge glumaca se moraju pretvarali u glagole. Kad glumac zna glagole lako usvaja reči teksta kao da su njegove. Prošla sam kroz razne škole. Logički akcenat mi je uvek išao na nerve, jer znači da ga je reditelj pronašao, a glumac ga mehnički usvaja. Kao reditelj uvek režiram radnju. Uvek se piše: akt, (acting), delati, činiri... Pojam dejsrva je nastao od glagola dejstvovati. Pojam čin je nastao od činiti. Na sreću samo sa radnjom dolazimo do savršenog čina. Logički akcenat dolazi sam po sebi. Ako glumac ne dođe do njega, ne treba on ni rcžiji. Za mene je početak režije poziv na igru. Igra uvek donosi radost. Bez radosti nema režije. Mučenje je strano umetnosti. Šlo je više radosti to je igra celishodnija. Bez treptaja i radosti nema igre. Radoš Novaković je govorio da klima pod kojom se stvara jedno delo uliče na razvoj i rasi toga dcla. Ako nema klime, umctnost je zakržljala. Naš teatar je, kada jc nestala klima u njemu, u potpunosli zakržljao. U rež.iji je najvažnije naviti vremc! Svc ima svoje vreme. Programiranje utiče i na sam živol, a nekmoli na umetnosl. Vreme je jcdna od najvažnijih oblasti u umelnosti režijc, Svako vreme ima svojc koordinate.
155